Zobacz podgałęzie

PROTOKÓŁ

z III Sesji Rady Gminy w Dzierzążni,

która odbyła się w dniu 19 czerwca 2024 roku w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy w Dzierzążni

 

Obrady III Sesji Rady Gminy w Dzierzążni odbyły się w dniu 19 czerwca 2024 roku w Sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Dzierzążni, rozpoczęły się o godzinie 10:00,  a zakończyły o godzinie 13:00.

W obradach Sesji Rady Gminy udział wzięli: Radni Rady Gminy w Dzierzążni – lista obecności, jako załącznik do protokołu, Wójt Gminy – Pan Adam Sobiecki, Radnego Powiatowego – Pana Pawła Krokwę, Skarbnik Gminy – Pani Beata Łukasiewicz, Sekretarz Gminy –Monika Konczewska, Kierownik GOPS – Pani Katarzyna Włodarska, Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej – Pani Paulina Traczyk, Dyrektor Szkoły Podstawowej w Dzierzążni – Beata Garlej, Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nowych Kucicach- Joanna Opolska-Lisińska oraz Sołtysi i przedstawiciele Rady Seniorów Gminy Dzierzążnia.

Na ustawowy stan Rady Gminy w Dzierzążni 15 osób, w obradach udział wzięło 15 osób, czyli stwierdził quorum władne do podejmowania prawomocnych uchwał, według listy załączonej do protokołu.

Ad 1.  Otwarcie III Sesji Rady Gminy

Otwarcia obrad III Sesji Rady Gminy w Dzierzążni dokonał Przewodniczący Rady Gminy w Dzierzążni Pan Mariusz Wróblewski, który powitał przybyłych na Sesję.

Poinformował, że zgodnie z podpisami na liście obecności, na sali obrad obecnych jest 15 radnych. Przewodniczący stwierdził, że jest quorum i Rada Gminy może podejmować prawomocne uchwał. Głosowania odbywały się za pomocą elektronicznego systemu.

Stan na 15 radnych - obecnych 15 według listy obecności załączonej do protokołu.

Przewodniczący Rady Gminy w Dzierzążni poinformował, że radni otrzymali porządek obrad III Sesji Rady Gminy w Dzierzążni wcześniej, odczytał porządek obrad, następnie zapytał czy są pytania do porządku obrad, wobec braku uwag przeszedł do jego realizacji:

  1. Otwarcie III Sesji Rady Gminy
  2. Przyjęcie protokołu z II Sesji Rady Gminy
  3. Informacja Wójta Gminy z działalności międzysesyjnej
  4. Debata nad Raportem o stanie Gminy Dzierzążnia za 2023 rok
  5. Podjęcie Uchwały Nr 8/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Dzierzążnia wotum zaufania za 2023 rok
  6. Przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2023 rok:
  1. Przedstawienie Uchwały Komisji Rewizyjnej Nr 1/2024 z dnia 31 maja 2024 roku o opinii z wykonania budżetu Gminy Dzierzążnia za 2023 rok i wniosku w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy
  2. Przedstawienie Uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Dzierzążnia sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2023 rok
  3. Przedstawienie Uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy
  4. Dyskusja nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2023 rok
  1. Podjęcie Uchwały Nr 9/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2023 rok
  2. Podjęcie Uchwały 10/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2023 rok
  3. Podjęcie Uchwały Nr 11/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dzierzążnia
  4. Podjęcie Uchwały Nr 12/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie zmiany uchwały budżetowej
  5. Podjęcie Uchwały Nr 13/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie ustalenia diet dla sołtysów
  6. Podjęcie Uchwały Nr 14/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie ustalenia wysokości miesięcznego wynagrodzenia dla Wójta Gminy Dzierzążnia
  7. Przedstawienie Raportu z wykonania w 2023 roku Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiazywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Dzierzążnia na lata 2022-2025
  8. Przedstawienie informacji o wykonaniu planów finansowych za 2023 rok z wydzielonych rachunków dla środków pochodzących z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19
  9. Przedstawienie informacji o wykonaniu planu finansowego wydzielonego rachunku na cele związane z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa o nazwie „Fundusz Pomocy-Ukraina” za 2023 rok
  10. Wolne wnioski i informacje
  11. Zamknięcie obrad III Sesji Rady Gminy w Dzierzążni.

 

Ad 2. Przyjęcie protokołu z II Sesji Rady Gminy.

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski poinformował, że osobiście zapoznał się z protokołem II Sesji Rady Gminy w Dzierzążni oraz oznajmił, że w jego ocenie całkowicie odzwierciedla on przebieg Sesji. Zawnioskował o przyjęcie go bez odczytania.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z II Sesji Rady Gminy w Dzierzążni z dnia 24 maja 2024 roku.

Proszę o przegłosowanie, kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?

  1. Cybulski Paweł – jestem za
  2. Gościcka Sylwia – jestem za
  3. Jaszczak Stanisław – jestem za
  4. Kawecka Iwona – jestem za
  5. Kowalska - Nowakowska Monika – jestem za
  6. Machnacki Andrzej – jestem za
  7. Maliszewski Konrad – jestem za
  8. Pawlak Radosław – jestem za
  9. Piórkowski Ryszard – jestem za
  10. Radomski Sebastian – jestem za
  11. Rybicki Robert – jestem za
  12. Turkowska Teresa – jestem za
  13. Włodarski Jacek – jestem za
  14. Wróblewski Mariusz – jestem za
  15. Zimny Krzysztof – jestem za

 

      Radni przyjęli Protokół z II Sesji bez odczytania jednogłośnie 15 głosami.

Przy 15 głosach „za”, brak głosów „przeciwnych” oraz brak głosów „wstrzymujących się” Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z II sesji Rady Gminy w Dzierzążni z dnia 24 maja 2024

Wydruk z głosowania elektronicznego stanowi załącznik do protokołu.

O zabranie głosu poprosił Radny Powiatowy Pan Paweł Krokwa.

Przywitał wszystkich, podziękował za zaproszenie na sesję Rady Gminy. Pogratulował wyboru Panu Wójtowi i wszystkim Radnym. Podziękował wszystkim, którzy oddali na jego osobę głos w wyborach na Radnego Powiatowego. Poprosił Radnych i Sołtysów żeby problemy z drogami Powiatowymi i inne zagadnienia dot. Powiatu przekazywać bezpośrednio do niego. Poinformował, że 3 lipca 2024 planowana jest objazdowa sesja Rady Powiatu po drogach Powiatu, poprosił, aby zgłaszać do niego problemy z drogami, aby mógł zabrać tam przedstawicieli Rady i Powiatu. Przekazał, że rozmawiał ze starostami i mają w planie w najbliższym czasie odwiedzić wszystkie Gminy, zasugerował, aby Gmina wystąpiła z zaproszeniem.

 

 

Ad 3. Informacja Wójta Gminy z działalności międzysesyjnej

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski: o zabranie głosu proszę Pana Wójta.

W okresie od 24 maja 2024 roku Urząd Gminy realizował zadania ustawowe
 i statutowe. Uczestniczyłem w spotkaniach i wydarzeniach oraz podejmowaliśmy decyzje związane z realizacja budżetu i obowiązkami związanymi z bieżącym funkcjonowaniem gminy.:

  1. W dniu 28 maja uczestniczyłem w spotkaniu organizowanym przez Pana senatora Krzysztofa Bieńkowskiego, z okazji dnia samorządowca
  2. W dniu 3 czerwca został ogłoszony przetarg na wykonanie zadania w ramach Polskiego Ładu Poprawa efektywności energetycznej budynku Szkoły Podstawowej im. Wandy Chotomskiej w Nowych Kucicach. W dniu 18 czerwca nastąpiło otwarcie ofert. Wpłynęło 6 ofert najniższą ofertę na kwotę 1 869 000 złożyła firma BIOŚ
  3. W dniu 4 czerwca zostały przeprowadzone odbiory budynków użyteczności publicznej w Dzierzążni, Starczewie Wielkim, nowym Sarnowie, Kadłubowie, Wierzbicy Pańskiej, Ośrodki zdrowia w Dzierzążni i Nowych Kucicach, SUW w Nowym Sarnowie,
  4. W dniu 6 czerwca uczestniczyłem w okazaniu granic działki drogi gminnej w miejscowości Starczewo Wielkie. Powyższe okazanie jest konieczne celem opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej pod wykonanie przebudowy tej drogi.
  5. W dniu 10 czerwca zostały odebrane prace w ramach projektu Budowę energooszczędnego oświetlenia na terenie Gminy Dzierzążnia cześć 1 za kwotę 157 000,00 zł część 2 - 129 000,00 zł, zadania dofinansowane z budżetu Urzędu marszałkowskiego w ramach Mazowieckiego Instrumentu Aktywizacji sołectw, oraz Mazowsze dla klimatu. W ramach projektu 36 lamp solarnych
  6. W dniu 12 czerwca uczestniczyłem w spotkaniu z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Bydgoszcz, na którym wraz z przedstawicielami gmin Bulkowo i Naruszewo przedstawiliśmy nasze obawy związane z poplanowanym przebiegiem drogi S-10
  7. 12 czerwca zostały odebrane prace związane z wykonaniem przebudowy drogi gminnej Gumowo-Kruszewo realizowane przez PTH WAPNOPOL Adam Nowakowski. Odebranie tej drogi zakończyło realizację zadania poprawa infrastruktury drogowej w miejscowościach Kucice, Pomianowo, Gumowo realizowane w ramach Polskiego Ładu. 
  8. W dniu 12 czerwca odbyły się konkursy na stanowiska dyrektorów szkół podstawowych w Dzierzążni i Nowych Kucicach. Na pięcioletnią kadencję 2024-2029 zostały ponownie wybrane obecne dyrektorki szkół,
  9. W dniu 17 czerwca uczestniczyłem w walnym zebraniu sprawozdawczym Banku Spółdzielczego w Płońsku

W okresie sprawozdawczym zostało wydanych 13 zarządzeń wójta                                                                                         

                

Ad 4. Debata nad Raportem o stanie Gminy Dzierzążnia za 2023 rok

Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski powiedział, że na ostatniej sesji przedstawiony był raport o stanie Gminy za 2023 rok kolejnym etapem jest debata nad raportem. Przewodniczący odczytał zasady dotyczące przyjęcia raportu.

O zabranie głosu poprosił Krzysztof Zimny. Zadał pytanie dotyczące wyludnienia mieszkańców Gminy.

Pan Wójt powiedział, że trudno odpowiedzieć na to pytanie „Osobiście nic”. Jako Gmina staramy się, aby zabezpieczenie dla mieszkańców było jak najlepsze, niż demograficzny dotyka nie tylko naszej Gminy, Gminy wiejskie wyludniają się na korzyść miast.

 

Pan Krzysztof Zimny powiedział, że na ostatniej sesji zadał pytanie na temat ilości wniosków dotyczących Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego podczas kadencji Pana Wójta. Takich wniosków wpłynęło 18 z tego 8 zostało pozytywnie rozpatrzonych odrzucone zostały wnioski z Wilamowic gdzie ludzie chcieli pobudować domy i się osiedlić. Kolejne pytanie, jakie zadał Pan Krzysztof Zimny to, jakie korzyści ma Gmina Dzierzążnia z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego w miejscowości Dzierzążnia, w którym miał powstać sklep.

 

Pan Wójt odpowiedział, że te 18 wniosków, które wpłynęły nie dotyczą decyzji o warunkach zabudowy. Wszystkie decyzje, które zostały wydane były pozytywne. Osoba składając wniosek o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie gwarantuje nam, że dana inwestycja powstanie w 100%. Jeśli chodzi o Dzierzążnie to Pan Wójt chciał żeby objęty był większy obszar, ale niestety był opór społeczny, który zablokował MPZP w szerszym obszarze. Plan został podzielony na 2 mniejsze. Procedura powstania planu to nie 2-3 miesiące, zebranie całej dokumentacji to 1,5 roku. Gmina pisała do Ministerstwa Rolnictwa o odrolnienie pewnych dziełek, dostaliśmy informację, że nie ma tam działek rolnych i nie można tego odrolnić, trzeba to wyłączyć. Państwo Radni byliście na bieżąco informowani o takich sytuacjach. W obecnej chwili tworzy się plan zagospodarowania przestrzennego, ponieważ firma chce wybudować sklep, ta firma sama w porozumieniu z Urzędem Gminy pilotuje dokumentacje. Plan zagospodarowania przestrzennego pociąga za sobą pewne zobowiązania zabezpieczenie w sieć energetyczną, wodociągową. Gmina musi zapewnić infrastrukturę. Z doświadczenia wiem, że po czasie sytuacje się zmieniają i wychodzą dodatkowe utrudnienia.

Pan Krzysztof Zimny ponowił pytanie dotyczące korzyści wynikających z wydania 100 000,00 zł na Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego w miejscowości Dzierzążnia. Drugie pytanie dotyczyło MPZP w miejscowości Wilamowice gdzie był dostęp do prądu i wody, a mimo to wniosek został odrzucony. Radny Zimny powiedział, że nie chodziło mu o wydanie decyzji budowlanej, najpierw trzeba przekształcić działki z rolnych na budowlane, i wtedy dopiero można wydać decyzje o warunkach zabudowy.

Pan Wójt odpowiedział, że jeśli chodzi o Wilamowice to nie ma problemu z odrolnieniem, ponieważ tam mamy ziemie klasy IV oraz V i wystarczy wydzielić działkę 0,30 ha i można wystąpić o pozwolenie na budowę.

Pan Krzysztof Zimny powiedział, że można wydzielić działkę minimum 0,31 ha, a osoba niebędąca rolnikiem może kupić maksymalnie 0,30 ha, dlatego koło się zamyka. Gdyby zaakceptował Pan wniosek można było wydzielić działki po 0,10 ha i je sprzedać pod budowę.

Pan Wójt odpowiedział, że mamy różne przypadki np. była sytuacja, że ktoś wziął decyzje o warunkach zabudowy na całą działkę, a później ją podzielił i tylko jedna działka miała dostęp do wodociągu. To rada Gminy podejmuje uchwały dotyczące MPZP, jeśli rada by chciała wprowadzić zmiany to takowe były by uwzględnione.

Pan Radny Krzysztof Zimny podkreślił, że w innych Gminach takich jak Baboszewo są MPZP i jest stały przyrost mieszkańców. Jeśli mieszkańców będzie ubywać w takim tempie to będą mniejsze podatki, poruszałem ten temat będąc przewodniczącym, ale pan nie widział problemu. Ponowił pytanie odnośnie korzyści wynikające z MPZP w miejscowości Dzierzążnia.

Pan Wójt powiedział, że wpłynął wniosek i miał powstać tam sklep. Gmina Baboszewo się rozwija i ma zapędy miejskie. Analizowałem działalności gospodarcze i widzę, że z płatnościami podatku jest różnie. Składam różne wnioski do rady Gminy i wiele rzeczy udało się zrealizować. Zarówno ja jak i moi poprzednicy sceptycznie podchodziliśmy do MPZP, ponieważ są to koszty, a nigdy do końca nie wiemy czy firma ostatecznie zainwestuje czy nie. Na chwile obecną Gmina Dzierzążnia nie posiada korzyści z MPZP w miejscowości Dzierzążnia.

   

Ad 5. Podjęcie Uchwały Nr 8/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Dzierzążnia wotum zaufania za 2023 rok

Pan Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym wotum zaufania zostaje udzielone wójtowi po rozpatrzeniu raportu o stanie Gminy bezwzględną ilością głosów. Pytań nie zgłoszono. Prowadzący obrady przewodniczący Rady Gminy Mariusz Wróblewski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Dzierzążnia wotum zaufania za 2023 rok.

Pytań nie zgłoszono. Prowadzący obrady przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

  1. Cybulski Paweł – jestem za
  2. Gościcka Sylwia – jestem za
  3. Jaszczak Stanisław – jestem za
  4. Kawecka Iwona – jestem za
  5. Kowalska - Nowakowska Monika – jestem za
  6. Machnacki Andrzej – jestem za
  7. Maliszewski Konrad – jestem za
  8. Pawlak Radosław – jestem za
  9. Piórkowski Ryszard – jestem za
  10. Radomski Sebastian – jestem za
  11. Rybicki Robert – jestem za
  12. Turkowska Teresa – jestem za
  13. Włodarski Jacek – jestem za
  14. Wróblewski Mariusz – jestem za
  15. Zimny Krzysztof – wstrzymuję się

Przy 14 głosach „za”, braku (0) głosów „przeciwnych” oraz 1 głosów „wstrzymujących się” Rada Gminy podjęła uchwałę Nr 8/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy Dzierzążnia wotum zaufania za 2023 rok.

Wydruk z głosowania elektronicznego stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad 6. Przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2023 rok:

  1. Przedstawienie Uchwały Komisji Rewizyjnej Nr 1/2024 z dnia 31 maja 2024 roku o opinii z wykonania budżetu Gminy Dzierzążnia za 2023 rok i wniosku w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy
  2. Przedstawienie Uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Dzierzążnia sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2023 rok
  3. Przedstawienie Uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy
  4. Dyskusja nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2023 rok

Skarbnik Gminy Pani Beata Łukasiewicz przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Dzierzążnia za 2023 rok. Poinformowała, że budżet Gminy Dzierzążnia na 2023 rok został określony uchwałą nr 296/XL/2022 z dnia 28 Grudnia 2022 roku. Następnie przedstawiła informację ogólne:

- Plan dochodów 24 959 815,19 wykonany w kwocie 24 612 971,82

- Plan Wydatków 27 666 815,19 wykonanie w kwocie 25 730 543,33

- Wynik finansowy budżetu zamknął się deficytem w kwocie 1 117 571,51.

Dochody Gminy wykonane zostały w 98,61 % a wydatki w 93%.

Nadwyżka operacyjna to 1 065 656,09 zł, natomiast wynik wykonania budżetu to 1 117 571,51 zł.

Udział dochodów bieżących i dochodów majątkowych w dochodach ogółem Gminy Dzierzążnia w 2023 roku 74,12% to dochody bieżące a 25,88% to dochody majątkowe. Dochody bieżące wg działów gminy Dzierzążnia:

- Różne rozliczenia(subwencje):

  • Oświatowa – 3 617 197 zł
  • Część wyrównawcza subwencji ogólnej 3 109 930 zł
  • Uzupełnienie dochodów Gmin 1 763 197,05 zł

- Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej (podatek od osób fizycznych, od osób prawnych, podatek rolny, od nieruchomości, leśny)

  • Od osób fizycznych 1 619 693 zł
  • Podatek od nieruchomości 1 528 298,84 zł
  • Podatek rolny ponad 973 tyś zł

- Rolnictwo i łowiectwo (akcyza) - 1 364 719,88 zł

- Rodzina (Dotacje na wypłatę świadczeń) – 1 367 457 zł

- Gospodarka komunalna i ochrona środowiska (oświetlenie uliczne, opłaty za odpady komunalne) 1 170 266,68 zł

- Pozostałe dochody bieżące 1 393 950,10 zł.

Struktura dochodów Gminy Dzierzążnia wg ich pochodzenia w 2023 roku:

  • Subwencja ogólna - 46,54 %
  • Podatki i opłaty - 20,56%
  • Dotacje i dochody celowe - 19,59%
  • Podatek PIT i CIT - 8,96%
  • Pozostałe dochody - 4,35%

Dochody majątkowe w 2023 roku:

  • Kultura fizyczna i ochrona dziedzictwa narodowego ( siłownia zewnętrzna)
  • Rolnictwo i łowiectwo ( droga i przydomowe oczyszczalnie ścieków)
  • Gospodarka komunalna i ochrona środowiska ( lampy)
  • Gospodarka mieszkaniowa ( termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej)
  • Transport i łączność ( Infrastruktura drogowa)
  • Oświata i wychowanie ( autobusy szkolne i I transza za boisko)

Wydatki budżetu Gminy Dzierzążnia:

Plan 27 666 815,19 zł

Wykonanie 25 730 543, 33 zł

Udział wydatków bieżących i wydatków majątkowych w wydatkach ogółem Gminy Dzierzążnia za 2023 rok. Wydatki bieżące stanowią 68,88%, a wydatki majątkowe 31,12%.

Struktura zrealizowanych wydatków bieżących Gminy Dzierzążnia według działów:

  • Oświata i wychowanie, edukacyjna opieka wychowawcza ogółem 9 934 212,34 zł wydatki bieżące - 7 352 267,38 zł, co stanowi 41,49% w tym:
  • Utrzymanie szkół - 6 125 260,82 zł z tego subwencja stanowi 3 617 197 zł
  • Dowożenie uczniów do szkół - 624 167,97 zł
  • Utrzymanie stołówki szkolnej - 602 838,59 zł
  • Administracja Publiczna - 17,26%
  • Rodzina  - 9,21%
  • Rolnictwo i Łowiectwo – 7,80%
  • Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – 7,18%
  • Pomoc społeczna – 6,89%
  • Transport i łączność – 2,59%
  • Pozostałe – 7,60%.

Wydatki majątkowe wg działów:

  • Drogi publiczne gminne – 2 876 144,52 zł
  • Gospodarka gruntami i nieruchomościami – 1 889 859,55 zł
  • Szkoły podstawowe – 1 742 081,48 zł
  • Dowożenie uczniów do szkół – 839 863,48 zł
  • Oświetlenie ulic, placów i dróg – 381 501,30 zł
  • Pozostałe wydatki – 278 808,63 zł

Zadania inwestycyjne w 2023 roku to budowa i modernizacja oświetlenia ulicznego w ramach MIAS: Pomianowo, Rakowo, Sadkowo, Sarnowo-Góry, Wierzbica Szlachecka. Łączna wartość inwestycji to 100 tyś zł, z czego wkład własny gminy to 50 tyś zł.

Zadania jednoroczne w ramach MIAS „Mazowsze dla Sołectw”:

  • Zakup oświetlenia do Gumina
  • Aktywizacja sołectwa Korytowo poprzez budowę altanki

Wydatki inwestycyjne polegające na budowie oświetlenia solarnego na terenie Gminy Dzierzążnia.

Podniesienie standardu oświetlenia w Gminie Dzierzążnia z programu „Mazowsze dla Klimatu” wartość zadania to 199 050,90 zł w tym dofinansowanie od Marszałka Województwa Mazowieckiego 112 000 zł.

Zadania inwestycyjne jednoroczne:

  • Realizowane w ramach programu „Mazowsze dla Sportu” budowa siłowni plenerowej w miejscowości Nowe Sarnowo wartość zadania 41 407,40 zł przy 25% udziale gminy.
  • Budowa drogi gminnej w miejscowości Korytowo finansowane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg 502 805,21 zł, środki własne 215 487,95
  • Przebudowa drogi wewnętrznej w miejscowości Starczewo Pobodze 251 628,73 zł, dotacja ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego 108 000 zł środki własne 143 628,73 zł

Inwestycje realizowane w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w 2023 roku

  • Poprawa infrastruktury drogowej w miejscowościach: Kucice, Pomianowo i Gumowo – Inwestycja zakończona w 2024 roku
  • Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej na terenie Gminy Dzierzążnia – Inwestycja zakończona w 2024 roku
  • Budowa kompleksu sportowego przy Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Dzierzążni inwestycja w trakcie realizacji
  • Zakup autobusów szkolnych dla 2 szkół na terenie Gminy Dzierzążnia – inwestycja zakończona w 2023 roku
  • Budowa oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Dzierzążnia – Inwestycja zakończona w 2023 roku

Łącznie na ww. inwestycje wypłacono środki z Polskiego ładu 5 190 681,90 zł.

Wydatki bieżące:

  • Mazowsze dla Czystego Powietrza – Piknik edukacyjno-rodzinny 60 tyś zł
  • Dzierzążnia dla Środowiska – Ekologiczny piknik rodzinny 30 tyś zł 100% sfinansowany przez WFOŚiGW
  • Zakup instrumentów muzycznych dla orkiestry Gminno-Parafialnej 6 tyś zł dotacja

Dotacje celowe dla Powiatu Płońskiego:

  • Wydatki bieżące dotacja celowa z przeznaczeniem na dofinansowanie zadania p.n. Remont Drogi Powiatowej Nr 3059W Ilinek – Kucice – Bulkowo – Bodzanów w kwocie 310 tyś zł
  • Wydatki inwestycyjne dotacja celowa z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu narzędzi chirurgicznych dla szpitala w Płońsku w kwocie 5 tyś zł

Informacja o stanie mienia komunalnego na koniec 2023 roku 55 712 849,54 zł:

  • Środki trwałe - 51 925 741,12 zł
  • Pozostałe środki trwałe - 3 067 328,46 zł
  • Zbiory biblioteczne - 350 025,27 zł
  • Wartości niematerialne i prawne – 369 754,69 zł

Majątek trwały wg jednostek organizacyjnych:

  • Urząd Gminy w Dzierzążni – 49 736 808,20 zł
  • Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Dzierzążni 3 171 937,01 zł
  • Szkoła Podstawowa im. Wandy Chotomskiej w Nowych Kucicach 2 481 686,09zł
  • Gminna Biblioteka Publiczna w Dzierzążni 243 301,87 zł
  • Gminny ośrodek Pomocy Społecznej – 79 116,37 zł

Sprawozdanie z wykonania planu finansowego Gminnej Biblioteki Publicznej w Dzierzążni za 2023 rok: wydatki ogółem 112 258,09, GBP zatrudniona jest 1 osoba na ¾ etatu. W 2023 roku zarejestrowano 541 czytelników, którzy wypożyczyli łącznie 4 225 woluminów, zakupiono 309 woluminów. Na dzień 31.12.2023 GBP posiada 11 696 tytułów.

Przewodniczący Rady podziękował Pani Skarbnik za przedstawienie sprawozdania z wykonanie budżetu Gminy za rok 2023.

Ad. 6 1):  W dalszej kolejności głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - Pan Andrzej Machnacki, który odczytał Uchwałę Nr 1/2024 Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Dzierzążni z dnia 31 maja 2024 roku o opinii z wykonania budżetu Gminy Dzierzążnia za 2023 rok wraz z uzasadnieniem i wniosku w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy.

Ad. 6 2) i 3): Następnie głos zabrał Pan Przewodniczący Rady Gminy i odczytał 2 uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej:

1) Przedstawienie Uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie Nr 3.e./138/2024 z dnia 16 kwietnia 2024 roku w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Dzierzążnia sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2023 rok.

2) Przedstawienie Uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej   w  Warszawie Nr 3.f.1/245/2024 z dnia 07.06.2024 roku w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

Ad. 6 4):

Przewodniczący Rady Gminy zarządził dyskusję nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2023 rok.

Wniosek Komisji Rewizyjnej ma swoje umocowanie prawne w przedstawionej pozytywnej opinii o wykonaniu budżetu za rok 2023.

Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie badając przedmiotowy wniosek nie stwierdził uchybień formalnych jak i merytorycznych niezgodności z dokumentacją znajdującą się w posiadaniu Izby, a w szczególności z:

a) budżetem na 2023 r. i jego zmianami,

b) opinią Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu za 2023 rok,

c) sprawozdaniem z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, zawierającym zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięć rachunków budżetu gminy,

d) opinią Składu Orzekającego RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2023 rok.

W związku z powyższym Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie wydał opinię jak w sentencji.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Andrzej Machnacki przedstawił ocenę wykonania budżetu Gminy Dzierzążnia za 2023 rok. Komisja Rewizyjna rzetelnie wypełniała swoje obowiązki koncentrując się na kontroli wykonania budżetu gminy, gospodarce mieniem, oraz prawidłowości podejmowanych uchwał i zarządzeń Wójta. W trakcie posiedzeń Komisji przeanalizowano szereg dokumentów w tym: sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za 2023 rok, sprawozdania finansowe, informacje o stanie mienia Gminy. Komisja Rewizyjna dokonała szczegółowej analizy przedstawionych dokumentów i przeprowadziła liczne kontrole. Na podstawie zebranych materiałów Komisja Rewizyjna jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wykonania budżetu oraz udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Dzierzążnia Panu Adamowi Sobieckiemu. Podziękował wszystkim członkom Komisji Rewizyjnej za ich zaangażowanie, szczególne podziękowania kieruję do pani Wiesławy Jankowskiej poprzedniej przewodniczącej KR, za jej cenne wskazówki i merytoryczne wsparcie. Dziękuję Panu Wójtowi oraz wszystkim pracownikom Urzędu Gminy za udzielenie wszelkich niezbędnych informacji i pomoc w realizacji zadań KR. Na koniec podziękował wszystkim Radnym Gminy za owocną współpracę i okazywaną życzliwość

Radna Teresa Turkowska podkreśliła, że jako członek KR budżet gminy za rok 2023 został szczegółowo przedstawiony i omówiony. Wyznacznikiem realizacji budżetu jest udział wydatków majątkowych, który wynosi 31% kwotowo ponad 8 mln złotych na przestrzeni lat ubiegłych nie było tak dużo wykonanych inwestycji. Udzielenie absolutorium oznacza stwierdzenie prawidłowości finansowego i gospodarczego działania naszego samorządu. Zarządzanie publicznymi pieniędzmi to bardzo odpowiedzialne zadanie wymaga rzetelności rozwagi i dużej wiedzy. Wszystkie te cechy charakteryzują Pana Wójta Adama Sobieckiego. W związku z tym zasadne jest udzielenie absolutorium panu Wójtowi za rok 2023. Jednocześnie w imieniu własnym jak i rady życzę dalszych sukcesów dobrych pomysłów w realizowaniu zadań na rzecz mieszkańców naszej Gminy.

 

Ad. 7 Podjęcie Uchwały Nr 9/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2023 rok

Pan Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do kolejnego punktu obrad dotyczącego uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2023 rok.

Pytań nie zgłoszono. Prowadzący obrady przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

  1. Cybulski Paweł – jestem za
  2. Gościcka Sylwia – jestem za
  3. Jaszczak Stanisław – jestem za
  4. Kawecka Iwona – jestem za
  5. Kowalska - Nowakowska Monika – jestem za
  6. Machnacki Andrzej – jestem za
  7. Maliszewski Konrad – jestem za
  8. Pawlak Radosław – jestem za
  9. Piórkowski Ryszard – jestem za
  10. Radomski Sebastian – jestem za
  11. Rybicki Robert – jestem za
  12. Turkowska Teresa – jestem za
  13. Włodarski Jacek – jestem za
  14. Wróblewski Mariusz – jestem za
  15. Zimny Krzysztof – jestem za

Przy 15 głosach „za”, braku (0) głosów „przeciwnych” oraz 0 głosów „wstrzymujących się” Rada Gminy podjęła uchwałę Nr 9/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2023 rok.

Wydruk z głosowania elektronicznego stanowi załącznik do protokołu.

Ad. 8. Podjęcie Uchwały 10/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2023 rok

Następnie Pan Przewodniczący stwierdził, że dotarliśmy do meritum, czyli do uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2023 rok i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Pytań nie zgłoszono. Prowadzący obrady przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

  1. Cybulski Paweł – jestem za
  2. Gościcka Sylwia – jestem za
  3. Jaszczak Stanisław – jestem za
  4. Kawecka Iwona – jestem za
  5. Kowalska - Nowakowska Monika – jestem za
  6. Machnacki Andrzej – jestem za
  7. Maliszewski Konrad – jestem za
  8. Pawlak Radosław – jestem za
  9. Piórkowski Ryszard – jestem za
  10. Radomski Sebastian – jestem za
  11. Rybicki Robert – jestem za
  12. Turkowska Teresa – jestem za
  13. Włodarski Jacek – jestem za
  14. Wróblewski Mariusz – jestem za
  15. Zimny Krzysztof – wstrzymuję się

Przy 14 głosach „za”, braku (0) głosów „przeciwnych” oraz 1 głosów „wstrzymujących się” Rada Gminy podjęła uchwałę Nr 10/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2023 rok

Wydruk z głosowania elektronicznego stanowi załącznik do protokołu.

Głos zabrał Wójt Adam Sobiecki podziękował za udzielenie wotum zaufania, sprawozdania finansowego i absolutorium z wykonania budżetu za rok 2023. Realizacja zadań zawartych w budżecie to kolektywna współpraca wszystkich pracowników Urzędu Gminy, Radnych, Jednostek Organizacyjnych, Sołtysów, Zarządów Jednostek OSP. Z tego miejsca chciałbym podziękować referatowi finansowemu na czele z Panią Skarbnik Beatą Łukasiewicz za pilnowanie dyscypliny finansów budżetu i za realizację zadań określonych w budżecie. Kierownikowi RO Pani Urszuli Wróblewskiej, ORG pod kierownictwem Pani Sekretarz Moniki Konczewskiej za organizację pracy urzędu, dziękuję Pani Kierownik USC Bożenie Spodobalskiej Pani Alinie Biegleckiej, Panu Krzysztofowi Podgórskiemu za organizacje i Pani Renacie Bartold-Podgórskiej za organizację prac Rady i wszystkim pracownikom zaangażowanym w realizację tych zadań. Pani Katarzynie Najechalskiej Kierownik GOPS wraz z pracownikami za prawidłowe kierowanie pracami ośrodka. Dziękuję panią Dyrektorkom Szkół Podstawowych w Dzierzążni Pani Beacie Garlej oraz Nowych Kucicach Pani Joannie Opolskiej-Lisińskiej za dbałość o mienie Gminne jego rozwój prowadzenie edukacji wychowania dzieci. Dziękuje za współprace w różnych aspektach Pani Dyrektor GBP Pani Paulinie Traczyk za rozwój czytelnictwa. Serdeczne podziękowania kieruje do Pani mecenas Daniel Nastaszyc, za nadzór nad Urzędem Gminy i Radą. Pragnę podziękować Państwu radnym ubiegłej kadencji, którzy projektowali i zatwierdzali budżet i zmiany w trakcie roku 2023. Dziękuje sołtysom za ich trud w dostarczaniu dokumentów i informowaniu nas o różnych sprawach, które są w ich sołectwach, na które trzeba szybko reagować. Dziękuje wszystkim pracownikom, którzy ciężko pracowali i angażowali się w sumienne wypełnianie swoich obowiązków. 

PRZERWA

Ad. 9. Podjęcie Uchwały Nr 11/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dzierzążnia

 

Pan Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do kolejnego punktu obrad dotyczącego uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dzierzążnia

Pani Skarbnik przedstawiła uzasadnienie w sprawie wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dzierzążnia

Wprowadzając zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej uwzględniono zmiany uchwały budżetowej na 2024 rok dokonane:

- zarządzeniem nr 47/2024 Wójta Gminy Dzierzążnia z dnia 27 maja 2024 r.

- zarządzeniem nr 56/2024 Wójta Gminy Dzierzążnia z dnia 6 czerwca 2024 r.

- Uchwałą nr 12/III/2024/2024 Rady Gminy w Dzierzążni z dnia 19 czerwca 2024 roku.

W związku z powyższym zmianie ulegają pozycje WPF, zgodnie z załącznikiem nr 1 do uchwały:

Dochody - po zmianach ustalono w kwocie  31 659 221,86 zł w tym dochody bieżące stanowią 19 461 385,86 zł, dochody majątkowe stanowią 12 197 836,00 zł

Wydatki - po zmianach ustalono w kwocie 36 098 261,86 zł, z tego:

Wydatki bieżące stanowią kwotę– 20 836 142,71 zł w tym na obsługę długu 95 000,00 zł, natomiast wydatki majątkowe stanowią 15 262 119,15 zł.

Po dokonanych zmianach w Wieloletniej Prognozie Finansowej zwiększono deficyt budżetu gminy na 2024 rok o kwotę 207 000,00 zł i ustalono w kwocie 4 439 040,00 zł, który zostanie pokryty z przychodami pochodzącymi z lokat dokonanych w ubiegłych latach w kwocie 2 432 040,00 zł, nadwyżki z lat ubiegłych w kwocie 1 019 987,04 zł, niewykorzystanych środków pieniężnych, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy o finansach publicznych w kwocie 87 012,96 zł, wolnych środków, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych w kwocie 900 000,00 zł.

Przychody budżetu (nadwyżka z lat ubiegłych) w kwocie 185 000,00 zł przeznacza się na rozchody (spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów) w kwocie 185 000,00 zł.

Ustala się przychody budżetu gminy w wysokości 4 624 040,00 zł i rozchody w kwocie 185 000,00 zł.

Pytań nie zgłoszono. Prowadzący obrady przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

  1. Cybulski Paweł – jestem za
  2. Gościcka Sylwia – jestem za
  3. Jaszczak Stanisław – jestem za
  4. Kawecka Iwona – jestem za
  5. Kowalska - Nowakowska Monika – jestem za
  6. Machnacki Andrzej – jestem za
  7. Maliszewski Konrad – jestem za
  8. Pawlak Radosław – jestem za
  9. Piórkowski Ryszard – jestem za
  10. Radomski Sebastian – jestem za
  11. Rybicki Robert – jestem za
  12. Turkowska Teresa – jestem za
  13. Włodarski Jacek – jestem za
  14. Wróblewski Mariusz – jestem za
  15. Zimny Krzysztof – jestem za

Przy 15 głosach „za”, braku (0) głosów „przeciwnych” oraz 0 głosów „wstrzymujących się” Rada Gminy podjęła uchwałę Nr 11/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dzierzążnia

Wydruk z głosowania elektronicznego stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad. 10. Podjęcie Uchwały Nr 12/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie zmiany uchwały budżetowej

Pan Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do kolejnego punktu obrad dotyczącego uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej

Pani Skarbnik przedstawiła uzasadnienie do zmiany uchwały budżetowej

W celu prowadzenia prawidłowej gospodarki budżetowej dokonuje się następujących zmian:

Dochody bieżące:

W dziale 852 Pomoc społeczna – przeniesienie kwoty 6 000,00 zł z rozdziału 85203 do rozdziału 85205

Planowane dochody po zmianach stanowią kwotę 31 659 221,86 zł w tym dochody bieżące stanowią 19 461 385,86 zł, natomiast dochody majątkowe stanowią 12 197 836,00 zł.

Wydatki bieżące:

W dziale 600 Transport i łączność, rozdział 60016 zwiększono wydatki na remont dróg gminnych( Kadłubowo, Nowa Dzierzążnia, Starczewo Wielkie i Nowe Sarnowo) o kwotę 40 000,00 zł;

W dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa, rozdział 70005 zwiększono wydatki na regulowanie stanu prawnego dróg(rozgraniczanie i wyznaczenie granic dróg w miejscowości Nowe Gumino i Cumino) w kwocie 15 000,00 zł.

W dziale 750 Administracja publiczna, rozdział 75095 – zwiększa się wydatki na (diety dla sołtysów) w kwocie 15 000,00 zł

W dziale 801 Oświata i wychowanie- zwiększa się środki na zwrot kosztów dowozu dzieci niepełnosprawnych do szkoły o kwotę 50 000,00 zł.

W dziale 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – zwiększa się dotację podmiotową o kwotę 7 000,00 zł

Wydatki majątkowe:

W dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdział 75412 – zwiększa się wydatki w kwocie 80 000,00 na zakup samochodu strażackiego dla OSP w Podmarszczynie.

Planowane wydatki po zmianach stanowią kwotę 36 098 261,86 zł w tym wydatki bieżące stanowią 20 836 142,71 zł, natomiast wydatki majątkowe stanowią 15 262 119,15 zł.

W załączniku nr 4 zwiększono deficyt budżetu o kwotę 207 000,00 zł

Pytań nie zgłoszono. Prowadzący obrady przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

  1. Cybulski Paweł – jestem za
  2. Gościcka Sylwia – jestem za
  3. Jaszczak Stanisław – jestem za
  4. Kawecka Iwona – jestem za
  5. Kowalska - Nowakowska Monika – jestem za
  6. Machnacki Andrzej – jestem za
  7. Maliszewski Konrad – jestem za
  8. Pawlak Radosław – jestem za
  9. Piórkowski Ryszard – jestem za
  10. Radomski Sebastian – jestem za
  11. Rybicki Robert – jestem za
  12. Turkowska Teresa – jestem za
  13. Włodarski Jacek – jestem za
  14. Wróblewski Mariusz – jestem za
  15. Zimny Krzysztof – jestem za

Przy 15 głosach „za”, braku (0) głosów „przeciwnych” oraz 0 głosów „wstrzymujących się” Rada Gminy podjęła uchwałę Nr 12/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie zmiany uchwały budżetowej.

Wydruk z głosowania elektronicznego stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad. 11. Podjęcie Uchwały Nr 13/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie ustalenia diet dla sołtysów

Pan Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do kolejnego punktu obrad dotyczącego uchwały w sprawie ustalenia diet dla sołtysów. Odczytał uchwałę wraz z uzasadnieniem.

Pytań nie zgłoszono. Prowadzący obrady przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

  1. Cybulski Paweł – jestem za
  2. Gościcka Sylwia – jestem za
  3. Jaszczak Stanisław – jestem za
  4. Kawecka Iwona – jestem za
  5. Kowalska - Nowakowska Monika – jestem za
  6. Machnacki Andrzej – jestem za
  7. Maliszewski Konrad – jestem za
  8. Pawlak Radosław – jestem za
  9. Piórkowski Ryszard – jestem za
  10. Radomski Sebastian – jestem za
  11. Rybicki Robert – jestem za
  12. Turkowska Teresa – jestem za
  13. Włodarski Jacek – jestem za
  14. Wróblewski Mariusz – jestem za
  15. Zimny Krzysztof – jestem za

Przy 15 głosach „za”, braku (0) głosów „przeciwnych” oraz 0 głosów „wstrzymujących się” Rada Gminy podjęła uchwałę Nr 13/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie ustalenia diet dla sołtysów

Wydruk z głosowania elektronicznego stanowi załącznik do protokołu.

O zabranie głosu poprosiła Pani Sołtys Janina Siedlecka w imieniu wszystkich Sołtysów podziękowała za podniesienie diety, Radnym i Panu Wójtowi.

Pan Wójt podkreślił, że była dodatkowa uchwała dotycząca podniesienia diety dla Radnych, ale Radni na wspólnym posiedzeniu komisji odrzucili tą uchwałę.

 

Ad. 12. Podjęcie Uchwały Nr 14/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie ustalenia wysokości miesięcznego wynagrodzenia dla Wójta Gminy Dzierzążnia

Pan Przewodniczący Rady Gminy przeszedł do kolejnego punktu obrad dotyczącego uchwały w sprawie ustalenia wysokości miesięcznego wynagrodzenia dla Wójta Gminy Dzierzążnia. Odczytał uchwałę wraz z uzasadnieniem.

Pytań nie zgłoszono. Prowadzący obrady przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

  1. Cybulski Paweł – jestem za
  2. Gościcka Sylwia – jestem za
  3. Jaszczak Stanisław – jestem za
  4. Kawecka Iwona – jestem za
  5. Kowalska - Nowakowska Monika – jestem za
  6. Machnacki Andrzej – jestem za
  7. Maliszewski Konrad – jestem za
  8. Pawlak Radosław – jestem za
  9. Piórkowski Ryszard – jestem za
  10. Radomski Sebastian – jestem za
  11. Rybicki Robert – jestem za
  12. Turkowska Teresa – jestem za
  13. Włodarski Jacek – jestem za
  14. Wróblewski Mariusz – jestem za
  15. Zimny Krzysztof – wstrzymuję się

Przy 14 głosach „za”, braku (0) głosów „przeciwnych” oraz 1 głosów „wstrzymujących się” Rada Gminy podjęła uchwałę Nr 14/III/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie ustalenia wysokości miesięcznego wynagrodzenia dla Wójta Gminy Dzierzążnia.

Wydruk z głosowania elektronicznego stanowi załącznik do protokołu.

Pan Wójt podziękował wszystkim Radnym za podniesienie wynagrodzenia.

 

Ad. 13. Przedstawienie Raportu z wykonania w 2023 roku Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiazywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Dzierzążnia na lata 2022-2025.

Pani Kierownik GOPS Katarzyna Najechalska odczytała raport z wykonania w 2023 roku Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiazywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Dzierzążnia na lata 2022-2025.

 

Ad. 14. Przedstawienie informacji o wykonaniu planów finansowych za 2023 rok z wydzielonych rachunków dla środków pochodzących z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Pani Skarbnik przedstawiła informację o wykonaniu planów finansowych za 2023 rok z wydzielonych rachunków dla środków pochodzących z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

 

Ad. 15. Przedstawienie informacji o wykonaniu planu finansowego wydzielonego rachunku na cele związane z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa o nazwie „Fundusz Pomocy-Ukraina” za 2023 rok

Pani Skarbnik przedstawiła informację o wykonaniu planów finansowych wydzielonego rachunku na cele związane z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa o nazwie „Fundusz Pomocy-Ukraina” za 2023 rok.

Gmina otrzymała środki na wydatkowanie na realizację zadania związanego z nadawaniem nr PESEL, a także na oświatę i wychowanie. W 2024 roku są dzieci tylko w szkole w Kucicach.

 

Ad. 16. Wolne wnioski i informacje

O zabranie głosu poprosił Pan Radny Krzysztof Zimny powiedział, że na ostatniej komisji zadał pytanie Panu Wójtowi dotyczące protokołów pogwarancyjnych z wykonanych dróg przez Gminę, otrzymał odpowiedź, iż Gmina takich protokołów nie posiada. Radny uważa, że to bardzo źle, że gmina nie posiada takich protokołów, ponieważ większość tych dróg mogło być zrobionych na gwarancję a nie ze środków gminnych.

Radnemu nasunęło się kolejne pytanie, „Na jakiej podstawie wypłaca Pan środki zabezpieczone na poczet gwarancji danej firmie, skoro nie ma protokołu?”

Pan Wójt odpowiedział „Realizując zadania zgodnie z umową mamy wpisany 60-cio miesięczny okres gwarancji, to jest 5 lat. W umowie nie ma zapisu, że okres ten ma być zakończony protokołem, dlatego jeśli przez te 5 lat nic się nie dzieje to po upływie tego czasu mamy obowiązek zwrócić firmie 30% zabezpieczenia.”

Pan Wójt podkreślił, że około 5 lat temu była robiona droga Gumino-Przemkowo i teraz kończy się okres gwarancyjny i na tej drodze nie ma ubytków takich, żeby była konieczność narzucenia obowiązku naprawy gwarancyjnej. Zabezpieczenie finansowe jest po to, że jeżeli firma uchylałaby się od naprawy to z tych pieniędzy zrobilibyśmy ten remont. Jeśli nie ma pisemnych uwag na to żeby zrealizować taką naprawę to tego nie realizujemy. Z reguły przez 5 lat z drogami nic się nie dzieje.

Pan Krzysztof Zimny zapytał, na jakiej podstawie i kto sprawdza drogę, ponieważ firma powinna zrobić przegląd inwestycji na tej podstawie powinny być wypłacone pieniądze na poczet gwarancji. Nie ma żadnego dokumentu potwierdzającego przetrwanie drogi.

Pan Wójt podkreślił, że w umowie zapisane jest, że jeśli coś się dzieje to zgłaszane jest w formie pisemnej. Jeśli mamy takie zgłoszenie to sprawdzamy wykonanie inwestycji, a gdy zachodzi taka potrzeba wzywamy Inspektora Nadzoru Budowlanego. Zapisy umowy są załącznikiem do przetargu i jeśli firma przystępuje do przetargu to akceptuje zapisy, które są standardowe i funkcjonują od kilkunastu lat i nigdy nie były robione protokoły pogwarancyjne.

Pan Krzysztof Zimny odpowiedział, że nie kwestionuje zapisów umowy tylko, co jest podstawą do wypłaty środków. Zapytał również czy ktoś wydaje opinie w sprawie stanu drogi w trakcie gwarancji. Są to pieniądze publiczne i potrzebny jest dokument, który potwierdzi stan techniczny drogi.

Pan Wójt poprosił Radnego, aby wskazał, które drogi w przeciągu 5 lat mają ubytki, podkreślił również, że są drogi, które po 20 latach wymagają napraw, oraz że w technologii asfaltu betonowego przewidziana jest wymiana asfaltu, co 10 lat.

Pan Radny Krzysztof Zimny przytoczył przykład drogi między Sarnowo-Góry – Józefina, oraz spytał czy zdaniem Wójta ta droga była wykonana dobrze.

Pan Wójt odpowiedział, iż według niego droga została wykonana dobrze, droga została odebrana przez Inspektorów Nadzoru Budowlanego. Droga ta była wykonana w marcu i na walcu przyklejony był kamień, który uszkodził asfalt, ponadto droga ta nie jest ruchliwa. Kolejnym czynnikiem wpływającym na degradacje asfaltu to podorywane pobocza przez mieszkańców wsi.

Pan Radny Krzysztof Zimny zapytał, co Gmina robi w kwestii podorywania poboczy przez rolników, ponieważ kwestia ta zgłaszana była kilkukrotnie. Osoby, które niszczą pobocza powinny ponieść konsekwencje.

Pan Wójt powiedział, że skoro tak to wnioskuje, że w budżecie będą zabezpieczone środki na wznawianie granic przy drogach asfaltowych, ponieważ trzeba będzie sprawdzić stan prawny działki.

Pan Radny Krzysztof Zimny uważa, że jeśli w grę wchodzi podorywanie asfaltu i psucie drogi to w takim przypadku warto wytyczyć drogę. Czy Rada Gminy zabezpieczy środki w budżecie czy też nie to Radny nie odpowiada. Radny poinformował, że w większości Gmin ościennych wykonywane są protokoły pogwarancyjne i na ich podstawie wypłacane są środki zabezpieczone na poczet gwarancji.

Pan Wójt podkreślił, że Gmina funkcjonuje zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i w granicach przepisów prawa. Jeśli nawet zostanie komuś udowodnione, że ktoś worał się w grunt Gminy trzeba zrealizować obowiązek wznowienia granic. 10 lipca będzie wznowienie i rozgraniczenie granic w Kucicach, koszt tego to ok 14 000,00 zł, kolejna trudna sprawa w Kadłubowie, wydamy pieniądze mieszkańców i nie mamy pewności, że następnego dnia ktoś nie przestawi słupka.

Pan Radny Krzysztof Zimny powtórzył pytanie dotyczące podstawy, na jakiej wypłacane są środki zabezpieczone na poczet gwarancji.

Pan Wójt opowiedział, że środki wypłacane są związku z minięciem 60 miesięcznego okresu gwarancji, po tym czasie zwracane są środki na konto firmy wykonującej zadanie.

Pan Radny Krzysztof Zimny zapytał czy przeprowadzana jest ocena stanu drogi?

Pan Wójt odpowiedział, że on ocenia stan drogi, bez dokumentacji pisemnej.

Pan Radny Krzysztof Zimny stwierdził, że od oceny stanu drogi są specjaliści, którzy się na tym znają i wiedzą, że jeśli jest coś niewłaściwie wykonane to po jakimś czasie zacznie się niszczyć.

Pan Wójt powiedział, że gwarancja na drogę jest 5 lat.

Pan Radny Krzysztof Zimny uznał, że po upływie gwarancji drogi zaczynają się niszczyć i wtedy gmina musi wydawać własne środki na naprawę.

Dzięki interwencji Pani Radnej Kaweckiej oraz mojej, firma wykonująca drogę Józefina – Sarnowo-Góry od razu ją naprawiła.

Radny uważa, że gdyby nie jego reakcja oraz Radnej Kaweckiej to droga zostałaby odebrana i w trakcie gwarancji lub tuż po niej droga wymagałaby naprawy.

Pan Wójt powiedział Radnemu, że widział stan tej drogi i rozmawiał z Inspektorem Nadzoru i to, co zostało tam zaaplikowane było uzgodnione z firmą oraz z Inspektorem Nadzoru, który odbierał tą drogę i zezwolił na takie działanie.

Pani Radna Iwona Kawecka przekazała pytanie mieszkańca Józefiny dotyczące uszkodzonego asfaltu.

Pan Wójt odpowiedział, że widział szkodę i jest umówiony na rozmowę dotyczącą naprawy uszkodzonego asfaltu.

Pan Radny Paweł Cybulski zadał pytanie od mieszkańca Nowych Kucic dotyczące domków „Holenderskich” po dawnym PGR czy zawiadomienie dotyczące warunków zabudowy dotyczy już istniejących domków czy nowych.

Drugie pytanie dotyczyło skąd będą pracownicy i ilu ich może być.

Pan Wójt powiedział, że nie ma wiedzy skąd będą pracownicy a jeśli chodzi o kwestię dotyczącą domków Pan Wójt skierował Radnego do pracownika, który odpowiada za sprawę merytorycznie, ponieważ nie był pewny ilości domków.

Pan Radny Radosław Pawlak odniósł się do słów Radnego Krzysztofa Zimnego, że jeśli jest wyznaczona droga i ewidentnie widać, że rolnik niszczy pobocze to powinny być wyciągnięte konsekwencje wobec tego człowieka dla przykładu. W przeciwnym razie ludzie nie zrozumieją.

Pan radny Krzysztof Zimny zapytał czy wszystkie budynki użyteczności publicznej, które przechodziły termomodernizacje zostały odebrane i rozliczone.

Pan Wójt odpowiedział, że tak poza jednym budynkiem SUW gdzie został złożony protest do Powiatowego Nadzoru Budowlanego. 24 będziemy mieli kontrolę i Nadzór Budowlany będzie sprawdzał dokumentację.

Pan Radny Krzysztof Zimny przypomniał, że na komisjach prosił o faktury i korekty faktur i wszelkie inne dokumenty, jeśli takie będą do budynku SUW.

Pan Wójt powiedział, że żadnych korekt do faktur nie będzie, to co było zaplanowane w przetargu oraz harmonogramach płatności zostało zrealizowane i zapłacone.

To co było zaplanowane w projekcie i zmianach do projektu zostało zrealizowane. Realizacja tego zadania była w formule „zaprojektuj i wybuduj”, firma która przystąpiła do przetargu miała wykonać projekt, uzyskać pozwolenia i wykonać zadanie.

Pan Radny Krzysztof Zimny powiedział, że projekt był w Gminie i można było się z nim zapoznać.

Pan Wójt potwierdził, że projekt był uzgodniony i zrealizowany w Gminie zgodnie z obowiązującą dokumentacją i z tym, co przedstawił Kierownik Budowy i Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Pani Radna Iwona Kawecka odniosła się do drogi Gumowo – Rakowo, która według niej była źle wykonana, stabilizacja pod asfalt była z piachu zamiast żwiru. Radna uważa, że droga ta w krótkim czasie ulegnie uszkodzeniu.

Pan Wójt zaproponował, żeby Pani Radna zapoznała się z protokołem odbioru. Rozpoczęcie Robót było w poprzednim roku, stabilizacja kruszywem i cementem była bezpośrednio przed położeniem masy asfaltowej

Pan Krzysztof Zimny poprosił Pana Wójta, aby odpowiedź na temat protokołów udzielona była na piśmie.

Pan Radny Sebastian Radomski odniósł się do firm wykonujących drogi gdzie wybierany jest najtańszy wykonawca i droga w tych samych miejscach jest nadal zlej jakości.

Pan Wójt odpowiedział „Cena czyni cuda”. Asfalty, które wykonywane są obecnie mają lepszą stabilizację niż kiedyś. Staramy się jak możemy, wykonywane są duże ilości asfaltu w ramach środków w budżecie, jaki posiadamy, szukamy dofinansowań i środków zewnętrznych.

Pan Radny Konrad Maliszewski zabrał głos i poruszył temat obcinania poboczy na drodze krajowej nr 10, gdzie trawa jest bardzo wysoka i poprosił o interwencję w tej sprawie w GDDKiA.

Pan Radny Krzysztof Zimny podziękował za lampy w Gumowie. Jednocześnie zadał pytanie, dlaczego w Gumowie są same „mewki” a np. w Guminie są „żurawie”, które są lepsze, jakie były kryteria rozmieszczania tych lamp.

Pan Wójt odpowiedział, że w ramach mazowieckiego instrumentu aktywizacji sołectw zamontowane są „mewy”, a te lampy, które są z projektu Mazowsze dla Klimatu tam są „żurawie”.

Pan Wójt zaprosił na wydarzenia, które odbędą się w najbliższym czasie na terenie Gminy:

- piknik dla seniorów, który odbędzie się 28 czerwca w Korytowie

- zawody sportowo-pożarnicze, które odbędą się 30 czerwca w Kadłubowie

Pan Wójt podziękował i złożył gratulacje członkom Gminnej Rady Seniorów za kończącą się kadencję.

W imieniu członków Gminnej Rady Seniora głos zabrała Pani Grażyna Zarzycka, która podziękowała za pamięć i obecną kadencję.

Pan Radny Radosław Pawlak podziękował w imieniu mieszkańców i swoim za założenie lamp.

 

Ad. 17. Zamknięcie obrad III Sesji Rady Gminy w Dzierzążni.

Uchwały dostępne na stronie BIP, w Biurze Rady Gminy w Urzędzie Gminy w Dzierzążni.

Transmisja z sesji Rady Gminy w Dzierzążni dostępna jest w serwisie YouTube.

 

Protokół sporządziła:

Renata Bartold-Podgórska

Informacje o dokumencie:
  • Informację wprowawdził(a) do BIP: mgr Alina Bieglecka
  • Data udostępnienia w BIP: 2024-06-20 12:46:34
  • Informacja zaktualizowana przez: mgr Alina Bieglecka
  • Data ostatniej aktualizacji: 2024-09-30 09:36:45
  • Liczba odsłon: 172
  • Historia dokumentu:

[Liczba odsłon: 2473462]

przewiń do góry