§ 9. Do zadań Referatu Finansowego, w szczególności należy:
- Zapewnienie bilansowe finansowych potrzeb gminy dochodami własnymi subwencjami z budżetu państwa i dotacjami celowymi,
- Bieżąca analiza wykorzystania budżetu oraz wnioskowania w sprawach zmian w budżecie w ciągu roku w celu racjonalnego dysponowania środkami,
- Przygotowanie projektów uchwał dotyczących zmian budżetu gminy na Sesję Rady Gminy,
- Przygotowywanie projektów uchwał na sesję Rady w zakresie spraw finansowych oraz dokonywanie wymiaru podatków i opłat lokalnych, prowadzenie kontroli i egzekwowanie podatków i opłat, prowadzenie egzekucji opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- Prowadzenie ewidencji osób i podmiotów gospodarczych zobowiązanych do usuwania odpadów komunalnych oraz rozliczanie należności w tym zakresie,
- Prowadzenie spraw związanych z wykorzystaniem funduszy celowych,
- Prowadzenie nadzoru nad działalnością finansową podległych gminie jednostek i zakładów budżetowych oraz innych podmiotów gospodarczych,
- Prowadzenie obsługi księgowej jednostek organizacyjnych gminy,
- Opracowywanie sprawozdań z wykonania planu budżetu gminy oraz współpraca w tym zakresie z Regionalną Izbą Obrachunkową i Urzędem Skarbowym, 10) Wydawanie zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach.
1 1) Opracowywanie bieżących i okresowych ocen, analiz programu rozwoju społeczno- gospodarczego gminy,
- Przygotowanie propozycji i określenie zasad prowadzenia polityki inwestycyjnej, sposobu finansowania przy ścisłej współpracy z właściwymi samodzielnymi stanowiskami pracy,
- Prowadzenie ewidencji i księgowości budżetu gminy oraz podległych jednostek organizacyjnych,
- Prowadzenie ewidencji księgowej podatków oraz dokumentacji związanej z windykacją należności podatkowych,
- Prowadzenie zgodnie z ustawą o rachunkowości ewidencji księgowej w zakresie wydatków oraz dochodów budżetu gminy i funduszy pozabudżetowych Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, sumy depozytowe oraz ewidencji księgowej Gminnej Biblioteki Publicznej,
- Przygotowywanie analiz i opinii w sprawach związanych z planowaniem i wydatkowaniem środków finansowych budżetu gminy, placówek oświatowych, GOPS, GBP, OSP,
- Prowadzenie ewidencji i rozliczeń zadań inwestycyjnych,
- Prowadzenie ewidencji, amortyzacji i rozliczeń środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych,
- Dokonywanie wyceny aktywów oraz pasywów i ustalanie wyniku finansowego, bilans,
- Prowadzenie rozliczeń z dostawcami i odbiorcami, z Urzędem Skarbowym, z ZUS-em, z pracownikami,
- Wykonywanie planów finansowych ze szczególnym uwzględnieniem wydatków,
- Rozliczanie wpływów dotyczących budżetu Państwa w zakresie funduszu alimentacyjnego,
- Prowadzenie księgowej ewidencji mienia komunalnego,
- Realizacja, spłata i ewidencja kredytów oraz pożyczek,
- Prowadzenie analityki Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- Prowadzenie rozliczeń z Urzędem Skarbowym w zakresie podatku VAT,
- Prowadzenie rozliczeń z PFRON,
- Prowadzenie dokumentacji związanej z funduszem sołeckim,
- Współpraca w zakresie sporządzania informacji i sprawozdań w Systemie Informacji Oświatowej, poprzez nadzór i kontrolę nad poprawnością danych przekazywanych w tym systemie przez placówki oświatowe,
- Prowadzenie spraw związanych z wspieraniem doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- Realizacja programów rządowych w zakresie oświaty;
I l
- Realizacja programów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w tym z UE w zakresie finansowo — księgowym oraz rozliczeń;
- Zakładanie i prowadzenie urządzeń księgowo ewidencyjnych służących do ewidencji podatków przy użyciu komputera,
- Prowadzenie spraw w zakresie podań i odwołań dotyczących podatków objętych nakazami płatniczymi oraz przygotowywanie decyzji w przedmiotowych sprawach w zakresie umorzeń, odroczeń i rozłożenia na raty;
- Ustalanie w nakazie płatniczym zobowiązania pieniężnego od osób fizycznych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej,
- Zakładanie i prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów,
- Prowadzenie dokumentacji oraz zbieranie informacji stanowiącej podstawę do ustalenia wymiaru zobowiązania pieniężnego podatnika oraz innych podatków i opłat (w tym opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi),
- Prowadzenie spraw w zakresie podań i odwołań dotyczących podatków i opłat objętych nakazami płatniczymi, składanymi deklaracjami oraz przygotowywanie decyzji w przedmiotowych sprawach,
- Prowadzenie rejestrów podań o udzielenie odroczeń terminu płatności lub rozłożenia na raty zobowiązań pieniężnych podatku od środków transportowych, oraz przygotowywanie decyzji w tych sprawach,
- Przeprowadzanie czynności kontrolnych w zakresie prawidłowości złożonej deklaracji,
- Przygotowywanie decyzji określającej wysokość podatku od nieruchomości na podstawie protokołu kontroli dokonanej u podatnika,
- Prowadzenie spraw związanych ze zwrotem podatku akcyzowego dla rolników,
- Współpraca z KRUS w zakresie uzgadniania powierzchni gospodarstwa rolnego oraz zadań wynikających z przepisów prawa,
- Prowadzenie sprawozdawczości w zakresie wykonywanych zadań,
- Wydawanie zaświadczeń o dochodach mieszkańców i stanie majątkowym,
- Prowadzenie ewidencji księgowej podatku od środków transportowych,
- Kontrola terminowej spłaty należności od podatników,
- Prowadzenie ewidencji księgowej podatku od środków transportowych,
- Prowadzenie i rozliczenie inkasa zobowiązań pieniężnych podatników,
- Przeprowadzanie kontroli rachunkowej inkasentów (sołtysów),
- Obliczanie wynagrodzenia sołtysów za inkaso,
- Rozliczanie należności od umów najmu lokali i dzierżaw gruntów,
- Pobór i ewidencja opłat za użytkowanie wieczyste,
- Prowadzenie ewidencji dochodów Gminy (centralne ogrzewanie, czynsze mieszkaniowe, najem, zwroty za energię),
- Prowadzenie kasy i obsługi kasowej jednostek organizacyjnych gminy,
- Ewidencja opłat za użytkowanie wieczyste,
- Rozliczanie należności od umów najmu lokali i dzierżaw gruntów,
- Prowadzenie spraw związanych z pomocą publiczną,
- Prowadzenie całości spraw związanych z centralizacją rozliczeń podatku VAT.
- Sporządzanie list wypłat wynagrodzeń pracowników Urzędu oraz jednostek podległych (placówki oświatowe, GOPS, GBP),
- Prowadzenie kart wynagrodzeń,
- Kompletowanie dokumentacji do wypłat zasiłków z ubezpieczenia społecznego,
- Dokonywanie potrąceń podatku dochodowego od osób fizycznych i prowadzenie rozliczeń z tego tytułu z Urzędem Skarbowym,
- Sporządzanie między innymi deklaracji PIT 4AR, PIT 8AR, PIT 8C, PIT -R, PIT-1 1,
- Sporządzanie sprawozdania ze średniej wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego,
- Dokonywanie naliczeń oraz prowadzenie rozliczeń w zakresie składek na ubezpieczenie społeczne i fundusz pracy,
- Prowadzenie rozliczeń: z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie płac, składek ZUS i Funduszu Pracy, z Urzędem Skarbowym, z pracownikami,
- Prowadzenie rozliczeń z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie wynikającym z odpowiednich przepisów prawa,
- Sporządzanie sprawozdań statystycznych o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,
- Prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem, sporządzaniem informacji i sprawozdań w Systemie Informacji Oświatowej, oraz nadzór i kontrola nad poprawnością danych przekazywanych w tym systemie przez placówki oświatowe w zakresie właściwości stanowiska,
- Ewidencjonowanie zwolnień lekarskich pracowników Urzędu, a także okresowa ich analiza,
- 72) Współpraca z komornikami,
- Prowadzenie spraw z zakresu zaopatrzenia emerytalno-rentowego pracowników,
- Współdziałanie z organami rentowymi w sprawach świadczeń przewidzianych w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
- Rozliczanie zryczałtowanego podatku dochodowego,
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej wynagrodzeń za umowy zlecenia i umowy o dzieło,
- Wydawanie zaświadczeń o wynagrodzeniu pracowników UG,
- Prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem pracownikom kosztów kształcenia i przygotowania zawodowego młodocianych pracowników
Informacje o dokumencie:
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Alina Bielewicz
- Data udostępnienia w BIP: 2003-08-19 15:38:06
- Informacja zaktualizowana przez: mgr Alina Bieglecka
- Data ostatniej aktualizacji: 2024-07-29 13:42:17
- Liczba odsłon: 1575
- Historia dokumentu: