Zobacz podgałęzie
PROTOKÓŁ
z II Sesji Rady Gminy w Dzierzążni,
która odbyła się w dniu 24 maja 2024 roku w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy w Dzierzążni
Obrady II Sesji Rady Gminy w Dzierzążni odbyły się w dniu 24 maja 2024 roku w Sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Dzierzążni, rozpoczęły się o godzinie 10:00, a zakończyły o godzinie 12:30.
W obradach Sesji Rady Gminy udział wzięli: Radni Rady Gminy w Dzierzążni – lista obecności, jako załącznik do protokołu, Wójt Gminy – Pan Adam Sobiecki, Skarbnik Gminy – Pani Beata Łukasiewicz, Sekretarz Gminy –Monika Konczewska, Kierownik GOPS – Pani Katarzyna Włodarska, Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej – Pani Paulina Traczyk, Dyrektor Szkoły Podstawowej w Dzierzążni – Beata Garlej, Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nowych Kucicach- Joanna Opolska-Lisińska oraz Sołtysi i przedstawiciele Rady Seniorów Gminy Dzierzążnia.
Na ustawowy stan Rady Gminy w Dzierzążni 15 osób, w obradach udział wzięło 15 osób, czyli stwierdził quorum władne do podejmowania prawomocnych uchwał, według listy załączonej do protokołu.
Ad 1. Otwarcie II Sesji Rady Gminy
Otwarcia obrad II Sesji Rady Gminy w Dzierzążni dokonał Przewodniczący Rady Gminy w Dzierzążni Pan Mariusz Wróblewski, który powitał przybyłych na Sesję.
Poinformował, że zgodnie z podpisami na liście obecności, na sali obrad obecnych jest 15 radnych. Przewodniczący stwierdził, że jest quorum i Rada Gminy może podejmować prawomocne uchwały.
Stan na 15 radnych - obecnych 15 według listy obecności załączonej do protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy w Dzierzążni poinformował, że radni otrzymali porządek obrad II Sesji Rady Gminy w Dzierzążni wcześniej, odczytał porządek obrad i wobec braku uwag przeszedł do jego realizacji:
- Otwarcie II Sesji Rady Gminy
- Przyjęcie protokołu z I Sesji Rady Gminy
- Informacja Wójta Gminy z działalności międzysesyjnej
- Podjęcie Uchwały Nr 3/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie powołania składów osobowych stałych komisji Rady Gminy
- Podjęcie Uchwały Nr 4/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie wyboru przewodniczących poszczególnych stałych komisji Rady Gminy
- Podjęcie Uchwały Nr 5/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w oddziałach przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Dzierzążnia.
- Podjęcie Uchwały Nr 6/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dzierzążnia
- Podjęcie Uchwały Nr 7/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie zmiany uchwały budżetowej
- Przedstawienie Raportu o stanie gminy Dzierzążnia za 2023 rok
- Przedstawienie sprawozdania z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2023 rok i potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2024 rok.
- Przedstawienie sprawozdania z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej zgodnie z ustawą zawartych w Gminnym Programie Wspierania Rodziny za rok 2023.
- Przedstawienie sprawozdania z działalności Zespołu Interdyscyplinarnego Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Dzierzążni za okres od 01.01.2023 roku do 31.12.2023 roku.
- Przedstawienie Oceny Zasobów Pomocy Społecznej za 2023 rok
- Wolne wnioski i informacje
- Zamknięcie obrad II Sesji Rady Gminy w Dzierzążni.
Ad 2. Przyjęcie protokołu z I Sesji Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski: Osobiście zapoznałem się z protokołem I Sesji Rady Gminy w Dzierzążni oraz oznajmiam, że w mojej ocenie całkowicie odzwierciedla on przebieg Sesji. Wnioskuję o przyjęcie go bez odczytania. Czy Państwo Radni mają jakieś uwagi do protokołu z I Sesji Rady Gminy IX Kadencji.
Radni nie zgłosili uwag.
Poddaję pod głosowanie przyjęcie protokołu z I Sesji Rady Gminy w Dzierzążni z dnia 6 maja 2024 roku.
Proszę o przegłosowanie, kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?
- Cybulski Paweł – jestem za
- Gościcka Sylwia – jestem za
- Jaszczak Stanisław – jestem za
- Kawecka Iwona – jestem za
- Kowalska - Nowakowska Monika – jestem za
- Machnacki Andrzej – jestem za
- Maliszewski Konrad – jestem za
- Pawlak Radosław – jestem za
- Piórkowski Ryszard – jestem za
- Radomski Sebastian – jestem za
- Rybicki Robert – jestem za
- Turkowska Teresa – jestem za
- Włodarski Jacek – jestem za
- Wróblewski Mariusz – jestem za
- Zimny Krzysztof – jestem za
Radni przyjęli Protokół z II Sesji bez odczytania jednogłośnie 15 głosami.
Ad 3. Informacja Wójta Gminy z działalności międzysesyjnej
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski: o zabranie głosu proszę Pana Wójta.
Wójt Gminy Pan Adam Sobiecki: Witam Państwa radnych, Państwa Sołtysów, wszystkich zgromadzonych na dzisiejszej sesji.
Radny Krzysztof Zimny opuścił salę.
W okresie od 25 marca 2024 roku Urząd Gminy realizował zadania ustawowe i statutowe. Uczestniczyłem w spotkaniach i wydarzeniach oraz podejmowaliśmy decyzje związane z realizacja budżetu i obowiązkami związanymi z bieżącym funkcjonowaniem gminy:
W dniu 10 kwietnia został otwarty przetarg na przebudowę drogi wewnętrznej w miejscowości Podmarszczyn, ofertę złożyły 3 firmy. Prace wykona PTH WAPNOPOL Adam Nowakowski za kwotę 157 465,50. Zadanie posiada dofinansowanie z budżetu Urzędu Marszałkowskiego w kwocie 74 tys. złotych.
W dniu 24 kwietnia odbył się przetarg na Budowę energooszczędnego oświetlenia na terenie Gminy Dzierzążnia cześć 1 za kwotę 157 000,00 zł część 2 - 129 000,00 zł. Zadania dofinansowane z budżetu Urzędu marszałkowskiego w ramach Mazowieckiego Instrumentu Aktywizacji sołectw, oraz Mazowsze dla klimatu W ramach projektu 36 lamp solarnych i oświetlenie sieciowe 4 lampy.
W dniu 25 kwietnia odbyłem spotkanie z przedstawicielem Banku Gospodarstwa Krajowego, na którym została przedstawiona informacja z realizacji zadań realizowanych w ramach POLSKIEGO ŁADU oraz te zadania, które są w planach do realizacji.
W dniu 26 maja uczestniczyłem w podsumowaniu projektu realizowanym przez Stowarzyszenie Amicus.
W dniu 29 kwietnia odbyłem spotkanie z dyrektorem oddziału w Dzierzążnia banku Spółdzielczego w Płońsku Panem Piotrem Koryś.
W dniu 4 maja odbyły się obchody 100-lecia OSP w Wierzbicy Pańskiej i obchody Gminnego Dnia Strażaka.
W dniu 6 maja odbyła się pierwsza sesja Rady Gminy w Dzierzążni w kadencji 2024-2029.
W dniu 6 maja zostały ogłoszone konkursy na stanowiska dyrektorów szkół podstawowych w Dzierzążni i Nowych Kucicach.
W dniu 7 maja podpisaliśmy umowę wykonanie przebudowy drogi wewnętrznej w miejscowości Podmarszczyn, prace wykona firma PTH Wapnopol za kwotę 157 460 zł Zadanie dofinansowanego z budżetu Marszałka Województwa Mazowieckiego.
W dniu 10 maja przeprowadziliśmy spotkanie i konsultację z organizacjami pozarządowymi w sprawie realizacji programu Mazowsze dla seniorów oraz omówienia wyborów do Rady Seniorów na kadencje 2024-2029.
W dniu 13 maja podpisaliśmy umowę w programie Mazowsze dla zabytków na remont zabytkowej kapliczki w Pomianowie wartość zadania 37 tys. złotych.
Na salę powrócił Radny Krzysztof Zimny.
W dniu 14 maja uczestniczyłem w spotkaniu, na którym przedstawione zostały warianty przebiegu nowej trasy S-10, w spotkaniu uczestniczyli mieszkańcy gmin Bulkowo, Staroźreby i Dzierzążnia. Czerwony trzeci wart przebiega przez teren gminy Dzierzążnia na odcinku 2,9 kilometra. Mapa do wglądu na stole w przypadku uwag proszę o pisemne ich składanie celem przekazania ich do GDDKiA w Bydgoszczy. Na końcu Sali na stole jest wyłożona mapa można się z nią zapoznać. Jeśli ktoś ma jakieś uwagi to do 16 czerwca można składać na piśmie do GDDKiA w Bydgoszczy w celu uwzględnienia lub też nie. Z informacji, jakie mam to ta inwestycja będzie realizowana wiąże się to z tym, że grunty będą zabierane pod budowę tej drogi. Na dzień dzisiejszy nie wiadomo jeszcze, który wariant, ale będzie realizowana. Na tym etapie możemy pisać, składać uwagi może będą uwzględnione. W wariancie czerwonym jest tak zlokalizowany, że jest najbliżej Płocka, a są osoby, którym zależy żeby ta droga przebiegała jak najbliżej miasta Płock. Wykupy gruntów planowane są na rok 2030, niby to jest jeszcze daleko, ale szybko zleci.
Dniu 16 maja została zatwierdzona do realizacja dokumentacja projektowa na wykonanie świetlicy wiejskiej z zapleczem dla OSP Kucie. Wykonawca wchodzi na teren budowy i przystępuje do realizacji inwestycji.
W dniu 21 maja podpisaliśmy umowę na realizacje zadań z zakresu oświetlenia ulicznego w ramach dwóch dofinansowań tj. Mazowiecki Instrument Aktywizacji Sołectw w 5 miejscowościach będą zainstalowane solarne lampy LED, a w jednej zostanie zamontowane 4 lampy LED z sieci energetycznej, oraz w ramach programu Mazowsze dla klimatu zakupione zostanie 20 lam, które także będą zainstalowane na terenie Gminy Dzierzążnia.
W dniu 22 maja wraz z pracownikiem uczestniczyliśmy w warsztatach dotyczących SYSTEMU ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO W WOJEWÓDZTWIE MAZOWIECKIM w Mławie. Szkolenie było organizowane przez Wojsko Obrony Terytorialnej, było omawiane to, co mamy robić pewnych sytuacji, które są nie do przewidzenia a mogą nas zaskoczyć. Wniosek, jaki możemy wysnuć z tego spotkania to, jeśli wystąpi jakaś klęska na terenie Gminy czy jakieś inna sytuacja to na ile możemy mamy środki i siły mamy radzić sobie sami. Jeśli nie będziemy sobie mogli poradzić wtedy możemy poprosić o pomoc.
Przygotowywana jest dokumentacja odbiorowa, dokonywane są przeglądy zrealizowanych robót termomodernizacyjnych na obiektach użyteczności publicznej w Nowych Kucicach, Nowym Sarnowie, Dzierzążni oraz na boisku przy Szkole Podstawowej w Dzierzążni.
Ad 4.Podjęcie uchwały Nr 3/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie powołania składów osobowych stałych komisji Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski: Przystępujemy do realizacji 4 punktu porządku obrad – przyjęcie uchwały w sprawie powołania składów liczbowych i osobowych stałych komisji Rady Gminy.
Zgodnie z § 15 statutu Gminy Dzierzążnia Rada powołuje następujące komisje stałe:
- Rewizyjną,
- Skarg, Wniosków i Petycji,
- Budżetowo – Gospodarczą,
- Ochrony Zdrowia, Spraw Socjalnych, Oświaty i Kultury,
- Porządku Publicznego, Ochrony Przeciwpożarowej i Ochrony środowiska
Zgodnie z § 15 ust. 2 statutu radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.
Co do liczby członków komisji stałych to statut reguluje liczbę członków Komisji Rewizyjnej, która wynosi 4 osoby – w tym przewodniczący i 3 pozostałych członków (§ 81 ustęp 1 Statutu) oraz Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, która liczy nie więcej niż 5 członków – w tym przewodniczący (§ 100a ust. 2 i 3 statutu).
Przewodniczących komisji wybiera Rada Gminy w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
Proponuję, aby przewodniczący Rady nie zasiadał w żadnej komisji, a składy wszystkich komisji wynosiły po 4 osoby. Wiceprzewodniczący Rady Gminy nie może zasiadać w komisji Rewizyjnej oraz komisji Skarg, Wniosków i Petycji (art. 18a ust. 2 w związku z art. 18b ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).
W przypadku, gdy do którejś z komisji zgłoszonych zostanie większa liczba chętnych niż miejsc (np. 5 lub więcej) to należy przegłosować kolejno wszystkich kandydatów.
W skład Komisji wejdą kandydaci, którzy otrzymali największą liczbę głosów – (wchodzi tylko 4 kandydatów z największą liczbą uzyskanych głosów). Następnie głosujemy uchwałę.
Jeżeli liczba osób zgłoszonych do składów wszystkich 5 komisji wyniesie 4 osoby, wówczas głosujemy całą uchwałę.
Proszę o zgłaszanie kandydatów na członków Komisji Rewizyjnej:
Zgłoszono kandydatury Pana Andrzeja Machnackiego, Panią Teresę Turkowską, Pana Pawła Cybulskiego, oraz Pana Jacka Włodarskiego.
Więcej Kandydatów nie zgłoszono.
Proszę o zgłaszanie radnych chętnych do pracy w Komisji Skarg, Wniosków i Petycji:
Zgłoszono kandydatury Pana Krzysztofa Zimnego, Panią Iwonę Kawecką, Panią Teresę Turkowską, oraz Pana Jacka Włodarskiego.
Więcej kandydatów nie zgłoszono.
Proszę o zgłaszanie kandydatów do pracy w Komisji Budżetowo – Gospodarczej.
Zgłoszono kandydatury Pana Ryszarda Piórkowskiego, Pana Konrada Maliszewskiego, Pana Stanisława Jaszczaka, oraz Pana Radosława Pawlaka.
Więcej kandydatów nie zgłoszono.
Proszę o zgłaszanie radnych chętnych do pracy w Komisji Ochrony Zdrowia, Spraw Socjalnych, Oświaty i Kultury,
Zgłoszono kandydatury Pani Iwony Kaweckiej, Pani Moniki Kowalskiej - Nowakowskiej, Pani Sylwii Gościckiej, oraz Pana Roberta Rybickiego.
Więcej kandydatów nie zgłoszono.
Proszę o zgłaszanie radnych chętnych do pracy w Komisji Porządku Publicznego, Ochrony Przeciwpożarowej i Ochrony Środowiska
Zgłoszono kandydatury Pana Sebastiana Radomskiego, Pani Moniki Kowalskiej - Nowakowskiej, Pana Konrada Maliszewskiego, oraz Pana Pawła Cybulskiego.
Więcej kandydatów nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski odczytał uchwałę Nr 3/II/2024 w sprawie powołania składów osobowych stałych komisji Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Pan Mariusz Wróblewski: Państwo radni czy są pytania do uchwały?
Pytań nie zgłoszono. Prowadzący obrady przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.
- Cybulski Paweł – jestem za
- Gościcka Sylwia – jestem za
- Jaszczak Stanisław – jestem za
- Kawecka Iwona – jestem za
- Kowalska - Nowakowska Monika – jestem za
- Machnacki Andrzej – jestem za
- Maliszewski Konrad – jestem za
- Pawlak Radosław – jestem za
- Piórkowski Ryszard – jestem za
- Radomski Sebastian – jestem za
- Rybicki Robert – jestem za
- Turkowska Teresa – jestem za
- Włodarski Jacek – jestem za
- Wróblewski Mariusz – jestem za
- Zimny Krzysztof – jestem za
Przy 15 głosach „za”, braku (0) głosów „przeciwnych” oraz 0 głosów „wstrzymujących się” Rada Gminy podjęła uchwałę Nr 3/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie powołania składów osobowych stałych komisji Rady Gminy.
Wydruk z głosowania elektronicznego stanowi załącznik do protokołu.
Ad 5. Podjęcie Uchwały Nr 4/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie wyboru przewodniczących poszczególnych stałych komisji Rady Gminy
Proszę Państwa Radnych o zgłaszanie kandydatów na przewodniczącego Komisji Rewizyjnej:
Zgłoszono kandydaturę Pana Andrzeja Machnackiego.
Czy są jeszcze inni kandydaci?
Innych kandydatur nie zgłoszono
Proszę Państwa Radnych o zgłaszanie kandydatów na przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji:
Zgłoszono kandydaturę Pana Krzysztofa Zimnego
Czy są jeszcze inni kandydaci?
Innych kandydatur nie zgłoszono
Proszę Państwa Radnych o zgłaszanie kandydatów na przewodniczącego Komisji Budżetowo – Gospodarczą
Zgłoszono kandydaturę Pana Ryszarda Piórkowskiego
Czy są inni kandydaci?
Innych Kandydatur nie zgłoszono
Proszę Państwa Radnych o zgłaszanie kandydatów na przewodniczącego Komisji Ochrony Zdrowia, Spraw Socjalnych, Oświaty i Kultury
Zgłoszono kandydaturę Pani Iwony Kaweckiej
Czy są inni kandydaci?
Innych Kandydatur nie zgłoszono
Proszę Państwa Radnych o zgłaszanie kandydatów na przewodniczącego Komisji Porządku Publicznego, Ochrony Przeciwpożarowej i Ochrony środowiska
Zgłoszono kandydaturę Pana Konrada Maliszewskiego
Czy są inni kandydaci?
Innych Kandydatur nie zgłoszono
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski odczytał uchwałę Nr 4/II/2024 w sprawie wyboru Przewodniczących poszczególnych stałych komisji Rady Gminy
Przewodniczący Rady Pan Mariusz Wróblewski: Państwo radni czy są pytania do uchwały?
Pytań nie zgłoszono. Prowadzący obrady przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.
- Cybulski Paweł – jestem za
- Gościcka Sylwia – jestem za
- Jaszczak Stanisław – jestem za
- Kawecka Iwona – jestem za
- Kowalska - Nowakowska Monika – jestem za
- Machnacki Andrzej – jestem za
- Maliszewski Konrad – jestem za
- Pawlak Radosław – jestem za
- Piórkowski Ryszard – jestem za
- Radomski Sebastian – jestem za
- Rybicki Robert – jestem za
- Turkowska Teresa – jestem za
- Włodarski Jacek – jestem za
- Wróblewski Mariusz – jestem za
- Zimny Krzysztof – jestem za
Przy 15 głosach „za”, braku (0) głosów „przeciwnych” oraz 0 głosów „wstrzymujących się” Rada Gminy podjęła uchwałę Nr 4/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie wyboru Przewodniczących poszczególnych stałych Komisji Rady Gminy.
Wydruk z głosowania elektronicznego stanowi załącznik do protokołu.
Ad 6. Podjęcie Uchwały Nr 5/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w oddziałach przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Dzierzążnia.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski: Przechodzimy do realizacji punktu 6 porządku obrad – przyjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w oddziałach przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Dzierzążnia. Oddaję głos Panu Wójtowi.
Wójt Gminy Pan Adam Sobiecki: gratuluję wszystkim przewodniczącym Komisji wyboru. Od tej pory szerzej uchwały będziemy omawiać na komisjach, ale ponieważ teraz tych komisji nie było to omówię tą uchwałę szerzej teraz. Posiadamy takie oddziały przedszkolne zarówno w Dzierzążni jak i Nowych Kucicach. Przez pierwsze 5 godzin rodzice nie ponoszą opłat jest to obowiązek ustawowy Gminy utrzymanie dzieci w placówce. Jeśli dzieci pozostają dłużej za każdą rozpoczętą godzinę naliczana była opłata do tej pory było 1,30 zł teraz w związku z zmianą rozporządzenia minimalna kwota to 1,44 zł. Żeby móc naliczać taką opłatę od 1 września musi być podjęta przez państwa uchwała. Proszę państwa o podjęcie tej uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski odczytał uchwałę Nr 5/II/2024 w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w oddziałach przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Dzierzążnia.
Przewodniczący Rady Pan Mariusz Wróblewski: Państwo radni czy są pytania do uchwały?
Pytań nie zgłoszono. Prowadzący obrady przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.
- Cybulski Paweł – jestem za
- Gościcka Sylwia – jestem za
- Jaszczak Stanisław – jestem za
- Kawecka Iwona – jestem za
- Kowalska - Nowakowska Monika – jestem za
- Machnacki Andrzej – jestem za
- Maliszewski Konrad – jestem za
- Pawlak Radosław – jestem za
- Piórkowski Ryszard – jestem za
- Radomski Sebastian – jestem za
- Rybicki Robert – jestem za
- Turkowska Teresa – jestem za
- Włodarski Jacek – jestem za
- Wróblewski Mariusz – jestem za
- Zimny Krzysztof – jestem za
Przy 15 głosach „za”, braku (0) głosów „przeciwnych” oraz 0 głosów „wstrzymujących się” Rada Gminy podjęła uchwałę Nr 5/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w oddziałach przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Dzierzążnia.
Wydruk z głosowania elektronicznego stanowi załącznik do protokołu.
Ad 7. Podjęcie Uchwały Nr 6/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dzierzążnia
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski:
Oddaje głos Pani Skarbnik
Pani Skarbnik Beata Łukasiewicz:
Objaśnienia wartości przyjętych w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2024 – 2033 gminy Dzierzążnia
Wprowadzając zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej uwzględniono zmiany uchwały budżetowej na 2024 rok dokonane:
- zarządzeniem nr 29/2024 Wójta Gminy Dzierzążnia z dnia 28 marca 2024 r.
- zarządzeniem nr 32/2024 Wójta Gminy Dzierzążnia z dnia 4 kwietnia 2024 r.
- zarządzeniem nr 36/2024 Wójta Gminy Dzierzążnia z dnia 23 kwietnia 2024 r.
- Uchwałą nr 7/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni z dnia 24 maja 2024 roku.
W związku z powyższym zmianie ulegają pozycje WPF, zgodnie z załącznikiem nr 1 do uchwały:
Dochody - po zmianach ustalono w kwocie 31 608 272,87 zł w tym dochody bieżące stanowią19 410 436,87 zł, dochody majątkowe stanowią 12 197 836,00 zł
Wydatki - po zmianach ustalono w kwocie 35 840 312,87 zł, z tego:
Wydatki bieżące stanowią kwotę– 20 658 193,72 zł na obsługę długu 95 000,00 zł, natomiast wydatki majątkowe stanowią 15 182 119,15 zł.
W wykazie przedsięwzięć, stanowiącym załącznik nr 2 do uchwały:
1) dokonano zmian w istniejącym przedsięwzięciu w poz.1.3.2.11 „Poprawa efektywności energetycznej budynku Szkoły Podstawowej im. Wandy Chotomskiej w Nowych Kucicach” zwiększono łączne nakłady finansowe na nadzór inwestorski w kwocie 40 000,00 zł na lata 2024 -2025. Ustalono nowy limit zobowiązań.
2). W poz.1.1.1.1 –wprowadzono nowe przedsięwzięcie związane z programami realizowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 tj. Projekt grantowy "Cyberbezpieczny Samorząd" w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021 -2027 (FERC) - zadanie bieżące o łącznych nakładach finansowych 197 316,00 zł do realizacji w latach 2024-2026 i w poz. 1.1.2.1 – Projekt grantowy "Cyberbezpieczny Samorząd" - w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021 -2027 (FERC) - zadanie majątkowe o łącznych nakładach finansowych 81 515,00 zł do realizacji w latach 2024-2025. Łączna wartość zadania to kwota 278 831,00 zł.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski odczytał uchwałę Nr 6/II/2024 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dzierzążnia.
Przewodniczący Rady Pan Mariusz Wróblewski: Państwo radni czy są pytania do uchwały?
Pytań nie zgłoszono. Prowadzący obrady przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.
- Cybulski Paweł – jestem za
- Gościcka Sylwia – jestem za
- Jaszczak Stanisław – jestem za
- Kawecka Iwona – jestem za
- Kowalska - Nowakowska Monika – jestem za
- Machnacki Andrzej – jestem za
- Maliszewski Konrad – jestem za
- Pawlak Radosław – jestem za
- Piórkowski Ryszard – jestem za
- Radomski Sebastian – jestem za
- Rybicki Robert – jestem za
- Turkowska Teresa – jestem za
- Włodarski Jacek – jestem za
- Wróblewski Mariusz – jestem za
- Zimny Krzysztof – jestem za
Przy 15 głosach „za”, braku (0) głosów „przeciwnych” oraz 0 głosów „wstrzymujących się” Rada Gminy podjęła uchwałę Nr 6/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dzierzążnia.
Wydruk z głosowania elektronicznego stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 8. Podjęcie Uchwały Nr 7/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie zmiany uchwały budżetowej
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski:
Oddaje głos Pani Skarbnik
Pani Skarbnik Beata Łukasiewicz:
Uzasadnienie do uchwały Nr 7/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni z dnia 24 maja 2024 roku w sprawie zmian w budżecie na 2024 rok.
W celu prowadzenia prawidłowej gospodarki budżetowej dokonuje się następujących zmian:
DOCHODY - dochody bieżące:
W dziale 750 Administracja publiczna, rozdział 72023 – wprowadza się środki na zadania bieżące w ramach projektu „Cyberbezpieczny samorząd” do realizacji w 2024 roku w kwocie 76 260,00 zł
W dziale 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdział 92120 - wprowadza się dotację w ramach programu Mazowsze dla miejsc pamięci 2024 w kwocie 35 200,00 zł.
DOCHODY - dochody majątkowe:
W dziale 750 Administracja publiczna, rozdział 72023 – wprowadza się środki na zadania majątkowe w ramach projektu „Cyberbezpieczny samorząd” do realizacji w 2024 roku w kwocie 66 000,00 zł
WYDATKI:
Wydatki bieżące:
W dziale 750 Administracja publiczna, rozdział 72023 – wprowadza się środki na zadania bieżące w ramach projektu „Cyberbezpieczny samorząd” do realizacji w 2024 roku w kwocie 76 260,00 zł;
W dziale 801 Oświata i wychowanie, przesunięto środki na nadzór inwestorski w kwocie 20 000,00 zł;
W dziale 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – zwiększa się wydatki o 12 000,00 zł na remont kapliczki w miejscowości Pomianowo i zmieniono źródło finansowania( środki od Marszałka WM), łączna wartość remontu 56 000,00 zł, nadwyżkę zabezpieczonych środków własnych przenosi się do administracji na szkolenia 3200,00 zł na oświetlenie uliczne 5000,00 i zwrot kosztów dowozu dzieci niepełnosprawnych do szkoły 15 000,00 zł.
Wydatki majątkowe:
W dziale 750 Administracja publiczna, rozdział 72023 – wprowadza się środki na zadania majątkowe w ramach projektu „Cyberbezpieczny samorząd” do realizacji w 2024 roku w kwocie 66 000,00 zł.
W dziale 801 Oświata i wychowanie zabezpieczono środki na nadzór inwestorski na zadaniu: Poprawa efektywności energetycznej budynku Szkoły Podstawowej im. Wandy Chotomskiej w Nowych Kucicach w kwocie 20 000,00 zł w 2024 r. i 20 000,00 w 2025 r.
Planowane wydatki po zmianach stanowią kwotę 35 840 312,87 zł w tym wydatki bieżące stanowią 20 658 193,72 zł, natomiast wydatki majątkowe stanowią 15 182 119,15 zł.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski odczytał uchwałę 7/II/2024 w sprawie zmiany uchwały budżetowej.
Przewodniczący Rady Pan Mariusz Wróblewski: Państwo radni czy są pytania do uchwały?
Pan Krzysztof Zimny: Pani Skarbnik w pierwszej kwestii zwiększa się środki na nadzór inwestorski i tego Pani nie wyjaśniła, duga kwestia była wyjaśniona w sprawie nadzoru nad poprawa energetyczności budynku szkoły w Nowych Kucicach. Pierwsza sprawa, w jakim celu jest zwiększenie środków na nadzór inwestorski?
Pani Skarbnik Beata Łukasiewicz: dlatego, że środki wcześniej nie były zabezpieczone, są środki z Polskiego Ładu i środki własne, te zadanie, które jest realizowane w szkole jest tylko realizowane tylko ze środków z Polskiego Ładu, a musimy zabezpieczyć własny nadzór inwestorski dlatego zabezpieczamy środki na ten nadzór.
Pan Krzysztof Zimny: tak w kwestii szkoły Podstawowej w Kucicach a te pierwsze zwiększenie środków na nadzór?
Pani Skarbnik Beata Łukasiewicz: to jest to samo, nie ma innego zwiększenia środków na nadzór, tylko jedno jest w budżecie a drugie w WPF.
Pytań nie zgłoszono. Prowadzący obrady przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.
- Cybulski Paweł – jestem za
- Gościcka Sylwia – jestem za
- Jaszczak Stanisław – jestem za
- Kawecka Iwona – jestem za
- Kowalska - Nowakowska Monika – jestem za
- Machnacki Andrzej – jestem za
- Maliszewski Konrad – jestem za
- Pawlak Radosław – jestem za
- Piórkowski Ryszard – jestem za
- Radomski Sebastian – jestem za
- Rybicki Robert – jestem za
- Turkowska Teresa – jestem za
- Włodarski Jacek – jestem za
- Wróblewski Mariusz – jestem za
- Zimny Krzysztof – jestem za
Przy 15 głosach „za”, braku (0) głosów „przeciwnych” oraz 0 głosów „wstrzymujących się” Rada Gminy podjęła uchwałę Nr 7/II/2024 Rady Gminy w Dzierzążni w sprawie zmiany uchwały budżetowej.
Wydruk z głosowania elektronicznego stanowi załącznik do protokołu.
PRZERWA
Ad. 9. Przedstawienie Raportu o stanie gminy Dzierzążnia za 2023 rok
Przewodniczący Rady poinformował, że Rada Gminy rozpatruje raport o stanie Gminy podczas sesji, na której podejmowana jest uchwala rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi gminy, co będzie przedmiotem kolejnej Sesji Rady Gminy.
Na kolejnej sesji Rady Gminy zostanie przeprowadzona debata nad Raportem. W debacie nad raportem mogą zabrać głos mieszkańcy.
Mieszkaniec, który zechciałby zabrać głos nad raportem składa do Przewodniczącego rady zgłoszenie na piśmie poparte podpisami, co najmniej 20 osób. Zgłoszenie składa się najpóźniej w dniu poprzedzającym sesję, na której przeprowadzana jest debata nad raportem o stanie gminy.
Na dzisiejszej sesji miało miejsce przedstawienie Raportu o stanie Gminy Dzierzążnia za 2023 roku, zaś na kolejnej sesji Rady Gminy będą realizowane kolejnego punktu przewidziane przepisami prawa tj. debata nad raportem. Proszę pana Wójta o przedstawienie raportu.
Wójt Gminy Pan Adam Sobiecki:
Szanowni Państwo to jest już 5 rok, który ustawa o samorządzie gminy wprowadziła przedstawienie raportów przed sesją absolutoryjną w różnych gminach jest to różnie realizowane. Uznałem, że ja chciałbym przedstawić pewne rzeczy i uwarunkowania, które wpływają na naszą gminę. Szanowni Państwo Radni otrzymaliście raport myślę, że częściowo już się z nim zapoznaliście, ja przedstawię najważniejsze problemy, zadania na terenie naszej gminy.
Na początek standardowo położenie i charakterystyka gminy. Następnie władze gminy w poprzednim roku oraz jednostki organizacyjne Szkoły, GOPS i gminna biblioteka publiczna. Kolejno chciałbym pokazać strukturę zatrudnienia na przełomie 5 lat, struktura zatrudnienia pozostaje na tym samym poziomie. Zadań i obowiązków przybywa (sprawozdań), w 2023 roku nie było nowych zadań kończyliśmy tylko zadania z 2022 roku np. dodatek węglowy. Ważną rzeczą w organizacji gminy jest gospodarka komunalna, odbieranie odpadów na przestrzeni lat ilość odbieranych śmieci pozostaje na podobnym poziomie. Jeśli chodzi o deklaracje to od 2019 roku wprowadziliśmy sprawdzanie i kontrole, po czym nastąpił niewielki wzrost, który utrzymuje się obecnie na stałym poziomie. Chciałbym pokazać jak na przestrzeni 5 lat wzrosły koszty zagospodarowania odpadów komunalnych w 2019 roku wydatki wynosiły 419 840zł w 2023 roku musieliśmy wydać 786 655zł przy takiej samej ilości odbieranych odpadów. Obrazując to podatku rolnego mamy około 900 tyś zł, więc takie to jest obciążenie naszych gospodarstw domowych po zmianie ustawy to gmina obciążana jest tymi kosztami a dopiero później mieszkańcy. Jeśli chodzi o liczbę mieszkańców to na przestrzeni tych 5 lat ubywa nas. Kolejna kwestia to ilość uczniów i nauczycieli to również utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie. Następna kwestia to finansowanie oświaty i wychowania chciałbym pokazać jak zmieniała się struktura wydatków z budżetu gminy i subwencji, subwencja pozostaje na podobnym poziomie, ale środki z budżetu gminy, co roku się zwiększają, związane jest to choćby z zatrudnieniem osób pracujących na stołówce. Dalej wspomnę o organizacjach pozarządowych na terenie gminy działają stowarzyszenie na rzecz gminy Dzierzążnia Stowarzyszenie Amicus, Akademia sportowa Progress, Gminny Klub Sportowy Gumino, Koła Gospodyń Wiejskich, OSP. Wszystkie 8 jednostek OSP mają zabezpieczone remizy, dużą inwestycją jest powstająca w Nowych Kucicach świetlica wiejska wraz z zapleczem dla OSP, jednostki wyposażone są w sprzęt, mamy potrzeby w samochodach bojowych w OSP Podmarszczyn. Ten samochód jest już wysłużony i brakuje części zamiennych, mamy w budżecie zabezpieczone 50 tyś zł, staram się piszę pisma może uda się pozyskać samochód, który kończy służbę w PSP a nam mógłby jeszcze posłużyć. Sukcesywnie przechodzimy teraz do budżetu gminy skupmy się na wydatkach w 2019 roku wydatki wykonane to 18 370 939 zł a w 2023 roku wydatki wykonane to 25 730 543 zł, są to wydatki w dużej mierze na inwestycje, do których dokładamy wkład własny. W dalszym ciągu kładziemy nacisk na wykonywanie dróg. Powiem jednak, co mnie boli w tej kwestii wykonujemy drogę około 2km realizując zadanie o wartości 2-2,5 mln zł są pretensje, dlaczego robimy tą drogę a nie inną, toczy się procedura pozyskiwania gruntów i pozwoleń, która trwa 2 lata, otrzymujemy dofinansowanie i realizujemy inwestycje, wypłacamy odszkodowania a za jakiś czas jadąc tą drogą asfalt jest prawie zaorany. Staramy się jak możemy kolejnym przykładem jest sytuacja, że w ubiegłym roku wykonaliśmy rolnikowi drogę praktycznie do gospodarstwa a w tym roku zaorał drogę gminną, musimy wynająć geodetę i udowadniać, że ta droga jest naszą drogą. Wiele jest zadań, które, realizujemy, ale mało, komu podoba się realizacja. Gmina ma 2 pożyczki na realizację zadań inwestycyjnych pierwszą pożyczkę zaciągnęliśmy w 2019 roku na 10 lat, drugą pożyczkę zaciągnęliśmy w zeszłym roku we wrześniu też na zadania inwestycyjne i też na 10 lat. Kolejnym punktem są zaległości wobec gminy w 2019 roku 514 539 zł w 2023 470 333 zł, staramy się odzyskać te pieniądze pisząc do urzędu skarbowego i komornika z różnym rezultatem.
Następnie krótko przedstawię zadania inwestycyjne:
- Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków, jest rozpoczęta procedura wyłoniony jest wykonawca w formule zaprojektuj i wybuduj czas realizacji zadania jest do końca września 2025 roku
- Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Gumowo w ramach Polskiego Ładu
- Budowa drogi gminnej w miejscowości Podmarszczyn w ramach dofinansowania
- Poprawa infrastruktury drogowej w miejscowości Kucice Pomianowo Gumowo w ramach Polskiego Ładu
- Termo modernizacja obiektów użyteczności publicznej na terenie gminy Dzierzążnia inwestycja ta podzielona była na etapy łącznie koszt to ponad 3 800 000 zł
- Budowa kompleksu sportowego przy szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Dzierzążni 933 000 zł w ramach Polskiego Ładu
Jeśli realizujemy zadanie w formule zaprojektuj i wybuduj to firma musi przygotować pełną dokumentację projektową, uzyskać pozwolenie na budowę i to wybudować aż do odbioru, ale żeby to zrealizować musi być wykonany Program Funkcjonalno- Użytkowy. Program ten musi zaznaczać to, co chcemy, przedstawiamy konkretny zarys wykonania zadania.
- Przebudowa drogi wewnętrznej w miejscowości Starczewo-Pobodze
- Budowa drogi w miejscowości Pluskocin
- Budowa świetlicy wiejskiej w Kucicach
- Zagospodarowanie terenu w Starczewie Wielkim
- Poprawa efektywności energetycznej w budynku szkoły im. Wandy Chotomskiej w Nowych Kucicach – Jesteśmy na etapie przygotowania dokumentacji.
- Poprawa efektywności energetycznej Urzędu Gminy w Dzierzążni
Zadania jednoroczne realizowaliśmy w ramach MIAS:
- Przebudowa i wykonanie przepustu w Błomino-Jeże
- Przygotowanie dokumentacji na drogę w Podmarszczynie
- Zakup sprzętu i licencji dla Urzędu
- Budowa Energooszczędnego oświetlenia w Sołectwach
- Podniesienie standardu oświetlenia Gminy Dzierzążnia
Gminna Biblioteka Publiczna w ramach jej działania od 2013 roku utrzymywana jest orkiestra, która liczy 37 członków. Dzięki współpracy z parafią i OSP Dzierzążnia orkiestra otrzymała 2 granty na zakup instrumentów.
Następnym zagadnieniem jest pomoc społeczna przedstawiamy, jaki jest GOPS w 2019 wkład budżetu gminy był 571 000 zł natomiast z budżetu państwa było 4 949 778 zł a w 2023 roku było to 1 197 760 zł z budżetu gminy natomiast dofinansowania z budżetu państwa 1 663 179 zł. Dlaczego taki spadek? Ponieważ w 2023 roku przestały być wypłacane świadczenia 500+, które przeszły do ZUS.
Ad. 10. Przedstawienie sprawozdania z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za 2023 rok i potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2024 rok.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski: Przechodzimy do realizacji punktu 10 porządku obrad. Proszę o zabranie głosu Panią Kierownik GOPS Katarzynę Najechalską.
Kierownik GOPS Katarzyna Najechalska: Na wszystkie zadania realizowane w 2023 r. przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dzierzążni przeznaczono:
- Świadczenia z udzieleniem pomocy obywatelom Ukrainy – 32,00 zł – 100% z dotacji
- Domy Pomocy Społecznej 119 704,21 zł 100% środki własne
- Zadanie w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej 2 500,00 zł – 100% środki własne
- Składka na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia pomocy społecznej 11 439,91 zł 100% środki z dotacji
- Zasiłki okresowe celowe i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ogólna kwota to 78 880,13 zł tego na zasiłki celowe 49 240,00 zł a zasiłki okresowe 29 640,13 zł podział wynosił 37,58% środki własne a 62,42% środki z dotacji
- Zasiłki stałe 127 111,97 zł – 100% z dotacji
- Ośrodki pomocy Społecznej 818 797,81 zł w tym środki własne 712 723,81 zł a środki z dotacji 106 074,00 zł
- Pozostała działalność w tym: program dożywianie dzieci – 44 633,00 zł w tym środki własne to kwota 8 926,60 zł a środki zlecone to 35 706,40 zł
- Pozostała działalność ogółem 17 147,65 zł z tego na schronisko wydatkowana kwota to 11800,80 w tym 100% środki własne, Zwrot dotacji oraz płatności wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystanych z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości w kwocie 5 249,94 zł 100 % środki własne, Odsetki od dotacji oraz płatności niewykorzystanych zgodnie z przeznaczeniem w kwocie 96,91 zł 100% środki własne
Ogółem pomoc społeczna w 2023 roku wydatkowana była kwota 1 220 214,68 zł
W tym środki własne 945 948,67 a środki zlecone 274 266,01 zł.
Fundusz Pracy 2 964,55 zł 100% środki zlecone.
Pozostała działalność dodatek elektryczny 1 020,00 100% środki zlecone
Pomoc materialna dla uczniów o charakterze socjalnym to 7 510,00 zł w tym 751,00 zł z środków własnych a środki zlecone 6 759,00 zł.
Świadczenia rodzinne, Fundusz alimentacyjny oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego wydatkowana kwota 1 313 639,55 zł 100% środki zlecone. Karta dużej rodziny wydatkowana kwota 534,00 zł 100% środki zlecone. Wspieranie rodziny wydatkowana kwota 70 301,17 zł 100% środki własne. Rodziny zastępcze wydatkowana kwota 18 009,97 zł 100% środki własne. Dom dziecka odpłatność 50% wydatkowana kwota 198 423,80 zł 100% środki własne. Składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne oraz za osoby pobierające zasiłki dla opiekunów wydatkowana kwota 31 289,54 100% środki zlecone. Ogółem rodzina wydatkowana kwota 1 632 198,03 zł środki własne to kwota 286 734,94 zł, co stanowi 17,57%, środki zlecone to kwota 1 345 463,09 zł, co stanowi 82,43%. Ogółem wydatki wyniosły 2 863 939,26 zł środki własne to 1 197 760,21 zł, co stanowi 41,82% środki zlecone 1 666 179,05 zł, co stanowi 58,18%.
Jak wynika z powyższej tabeli największą część wydatków stanowią wydatki na: świadczenia rodzinne, utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, zasiłki stałe, zasiłki celowe i okresowe, domy pomocy społecznej, dom dziecka, usługi opiekuńcze, dożywianie.
W 2023 roku z różnych form pomocy w ramach zadań własnych i zleconych skorzystało zgodnie z ustawą o pomocy społecznej ogółem 169 rodzin.
- 76 rodzin korzystało ze świadczeń pieniężnych i niepieniężnych,
- 76 rodzin, którym przyznano świadczenia w ramach zadań własnych i zadań zleconych bez względu na ich rodzaj, formę, liczbę oraz źródło finansowania,
- 169 rodzin, którym udzielono pomocy w postaci pracy socjalnej w tym – 93 rodzin objęte było pomocą wyłącznie w formie pracy socjalnej.
W ramach pomocy społecznej przyznawane są świadczenia pieniężne i niepieniężne. Prawo do świadczeń pieniężnych przysługuje osobom spełniającym kryterium dochodowe oraz występuje, oprócz ubóstwa, przynajmniej jeden powód przyznania pomocy. Świadczeniami pieniężnymi są: zasiłek stały, zasiłek okresowy, zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy.
Wypłacanie zasiłku stałego jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym finansowanym w 2023 roku – liczba osób - 19, liczba świadczeń - 204, kwota wypłat 127 112 zł).
Wypłacanie zasiłku okresowego także jest obowiązkowym zadaniem własnym gminy finansowanym ze środków własnych Gminy z dotacją administracji rządowej. Liczba osób i rodzin, którym przyznano zasiłek okresowy w 2023r. – 14 rodzin, kwota wypłat – 29 640 zł; W celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej przyznawany jest zasiłek celowy z przeznaczeniem na zakup leków, zakup ogrzewania w tym opału, zakup żywności. Kwota wydatkowana na zasiłki celowe w 2023 roku – 49 240 zł dla – 45 rodzin ( w tym: 15 rodzin otrzymały zasiłki celowe specjalne z powodu długotrwałej choroby i niepełnosprawności na kwotę 9 300 zł oraz 1 – rodzina z powodu zdarzenia losowego – 5 000 zł).
Dożywianie prowadzone było w ramach wieloletniego rządowego programu „ Posiłek w szkole i w domu ” na lata 2019-2023 wspierania gmin w zakresie dożywiania finansowanego ze środków własnych gminy oraz z dotacji rządowej. Ogółem z dożywiania w 2023 roku skorzystało 84 osób na kwotę 44 633 zł. Każde dziecko zgłoszone przez rodzica i przez pracownika socjalnego zostało objęte dożywianiem. W ramach programu była realizowana pomoc w formie zasiłków celowych z przeznaczeniem na zakup artykułów żywnościowych dla osób korzystających z zasiłków stałych i dla osób, które nie miały żadnych dochodów jak również rodziny, których dzieci korzystały z zasiłków celowych w okresie wakacji. Pomoc taką otrzymało 26 rodzin na kwotę 10 488 zł w okresie styczeń - grudzień 2023 rok.
GOPS w Dzierzążni zapewnia usługi opiekuńcze osobom, które z powodu wieku, stanu zdrowia i niepełnosprawności wymagają pomocy osoby drugiej oraz tym, którym dalsza rodzina nie mogła takiej pomocy zapewnić. Wysokość odpłatności klienta za usługi uzależniona jest od sytuacji rodzinnej osoby oraz jej dochodu lub dochodu na osobę w rodzinie. W 2023 roku pomocą w formie usług opiekuńczych zostało objęte 5 osób (ilość świadczeń – 2 926).Koszt zrealizowanego zadania to kwota 79 595 zł pochodząca ze środków własnych gminy.
W 2023 roku z terenu Gminy Dzierzążnia przebywały 2 osoby. GOPS ponosił odpłatność za 1 osobę przebywającą w Domu Pomocy Społecznej w Karolinowie oraz za 1 osobę w Domu Pomocy dla osób chorych psychicznie w Mieni. Kwota zadania to – 119 704 zł pochodząca ze środków własnych gminy.
W 2023 roku Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dzierzążni wspólnie z lokalną organizacją Stowarzyszenie Amicus rozpoczął współpracę z Bankiem Żywności w Ciechanowie w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014 – 2020 Podprogram 2022 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FEAD) Pomoc żywnościowa była skierowana do osób i rodzin najbardziej potrzebujących, zamieszkujących na terenie Gminy Dzierzążnia, spełniających następujące kryteria:
1) Kryterium dochodowe uprawniające do pomocy w ramach Programu wynosi:
-dla osoby samotnie gospodarującej – do 1 823,60 zł netto/ miesięcznie
-dla osoby w rodzinie – do 1 410 zł netto/miesięcznie
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dzierzążni wydał skierowania dla 64 rodzin o liczbie osób 142 uprawnionych do pomocy. Skierowania zostały przekazane do Stowarzyszenia „Amicus”.
Świadczenia rodzinne
Na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów – GOPS wypłacał zasiłki rodzinne z dodatkami, świadczenia opiekuńcze tj. zasiłki i świadczenia pielęgnacyjne, specjalne zasiłki opiekuńcze, świadczenia rodzicielskie oraz świadczenia z funduszu alimentacyjnego. Jest to zadanie zlecone gminie do realizacji i finansowane ze środków administracji rządowej. Wydatki w 2023 roku na wyżej wymienione świadczenia wyniosły kwotę - 1 276 532,10 zł.
Świadczenia realizowane były w ramach obowiązujących przepisów. Realizowane było również opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające świadczenia pielęgnacyjne i osoby pobierające specjalny zasiłek opiekuńczy. Łącznie w 2023 r. wydatkowano: składki emerytalno – rentowe kwota 87 887,92 zł i składki zdrowotne kwota 31 289,54 zł. Ogółem – 119 177,46zł.
Kwota na obsługę świadczeń zgodnie z ustawą wynosi 3% od kwoty wypłaconych świadczeń.
Program Czyste Powietrze
Na podstawie ustawy prawo ochrony środowiska, Rozporządzenia Ministra Klimatu oraz ustawy o świadczeniach rodzinnych Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wydaje mieszkańcom Gminy Dzierzążnia zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego w ramach programu „Czyste powietrze” - w 2023r. wydano 81 zaświadczeń.
WYKAZ POTRZEB NA 2024 ROK
W celu prawidłowej realizacji zadań własnych i zleconych zgodnie z obowiązującymi ustawami zawartych w planie finansowym na 2023 rok - Ośrodek przedstawia plan potrzeb i zamierzeń na 2024 rok.
- Kontynuowanie szkoleń dla członków Zespołu Interdyscyplinarnego i realizacja programu przeciwdziałanie przemocy domowej w roku 2023 – 2028.
- Zabezpieczenie środków finansowych z przeznaczeniem na pokrycie odpłatności za pobyt w Domu Dziecka ( kwota 200 000,00 zł) zadanie własne gminy realizowane ze środków własnych. Kwota może ulec zmianie w przypadku, kiedy nastąpi zgłoszenie nowych potrzeb w tym zakresie.
- Zabezpieczenie środków finansowych na utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej w tym na wynagrodzenia dla pracowników – art. 17 ust. 1 pkt. 18 „ utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników należy do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym.” Uwzględnienie wzrostu wynagrodzeń pracowników pomocy społecznej stosownie do wzrostu zadań realizowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej w 2024 roku w przypadku zastosowania podwyżki wynagrodzeń dla pracowników Urzędu Gminy.
- Zapewnienie środka transportu dla potrzeb ośrodka w celu przeprowadzania wywiadów środowiskowych i realizacji pracy socjalnej z rodzinami.
- Zakup jednego komputera w związku ze stopniowym wprowadzaniem wymiany starego sprzętu.
Poradnictwo specjalistyczne - kontynuowanie zatrudnienia psychologa (specjalisty psychoterapii uzależnień) dla osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin w wymiarze 12 godzin miesięcznie z uwagi na istniejące potrzeby.
Ad. 11. Przedstawienie sprawozdania z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej zgodnie z ustawą zawartych w Gminnym Programie Wspierania Rodziny za rok 2023.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski: Przechodzimy do realizacji punktu 11 porządku obrad. Proszę o zabranie głosu Panią Kierownik GOPS Katarzynę Najechalską.
Kierownik GOPS Katarzyna Najechalska:
W 2023 roku asystent rodziny zatrudniony był na umowę o pracę w zadaniowym systemie pracy, asystent rodziny posiada odpowiednie wykształcenie kierunkowe. Asystent uczestniczył w szkoleniach. Zatrudniony asystent rodziny realizował zadania wynikające z ustawy z rodzinami, które miały nałożony obowiązek przez Sąd Rejonowy w Płońsku. W 2023 roku Ośrodek Pomocy Społecznej kontynuował 3 postanowienia Sądu asystenta rodziny zatrudniony do pracy z rodzinami przeżywającymi trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych oraz 6 przypadków wskazanych przez pracowników socjalnych.
Środki zlecone w wysokości 2 964,55 zł zostały pozyskane z programu MRP i PS w ramach „Programu asystent rodziny na 2023 rok ”. Wydatkowana kwota ogółem – 70 301,17 zł to środki własne gminy.
W 2023 roku rodziny nie otrzymały wsparcia poprzez działania rodzin wspierających.
W 2023 roku 9 rodzin o liczbie dzieci - 32, przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych otrzymały wsparcie asystenta rodziny, który posiadał odpowiednie i zgodne z wymogami ustawy wykształcenie.
W 2023 roku 6 dzieci z terenu Gminy Dzierzążnia przebywało w rodzinie zastępczej spokrewnionej, za które Gmina ponosi odpłatność w wysokości 30 % i 50%. W placówkach opiekuńczo – wychowawczych było umieszczonych – 5 dzieci. W związku z powyższym Gmina Dzierzążnia jest zobowiązana pokrywać część kosztów na utrzymanie 1 dziecka w pieczy zastępczej w wysokości 50 % wydatków na opiekę i wychowanie a także 10% wydatków na opiekę i wychowanie w pierwszym roku pobytu dziecka w placówce opiekuńczo – wychowawczej oraz 30% wydatków na opiekę i wychowanie dziecka w drugim roku pobytu dziecka w placówce opiekuńczo - wychowawczej.
Wydatkowana kwota na rodziny zastępcze w 2023 roku – to 18 009,97zł natomiast na Dom Dziecka – to kwota – 198 423,80 zł.
- Potrzeby związane z realizacją zadań:
Mając na uwadze potrzeby związane z realizacją zadań z zakresu wspierania rodziny, był realizowany program na lata 2023 - 2025. Sytuacja rodzin z terenu gminy Dzierzążnia jest monitorowana przez pracowników socjalnych GOPS w Dzierzążni, którzy dążą do minimalizowania ilości dzieci umieszczanych w pieczy zastępczej a także w placówkach opiekuńczo – wychowawczych. Konieczne jest wsparcie rodziny naturalnej już na etapie, kiedy pojawiają się problemy. Praca socjalna oraz wsparcie pracowników socjalnych i asystenta jest niezbędna także w rodzinach, z których dzieci zostały już umieszczone w pieczy zastępczej w celu powrotu tych dzieci do rodzin biologicznych. Niezbędne jest zintegrowane współdziałanie wszystkich instytucji działających na rzecz rodziny.
Ad. 12. Przedstawienie sprawozdania z działalności Zespołu Interdyscyplinarnego Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Dzierzążni za okres od 01.01.2023 roku do 31.12.2023 roku.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski: Przechodzimy do realizacji punktu 12 porządku obrad. Proszę o zabranie głosu Panią Kierownik GOPS Katarzynę Najechalską.
Kierownik GOPS Katarzyna Najechalska:
Obowiązek utworzenia Zespołu Interdyscyplinarnego jest zadaniem własnym gminy, wynika z nowelizacji Ustawy z dnia 9 marca 2023r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. z 2021r. poz. 1249 ze zm.), oraz niektórych innych ustaw. Uchwałą Nr 349/XLVIII/2023 Rady Gminy Dzierzążnia z dnia 20 października 2023r. został przyjęty Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy Domowej oraz Ochrony Ofiar Przemocy Domowej na Terenie Gminy Dzierzążnia na lata 2023- 2028, oraz w ramach realizacji założeń Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
Pan Krzysztof Zimny Opuścił salę
Zespół Interdyscyplinarny w 2023 roku zajmował się 11 procedurami NK - A, w stosunku do 9 rodzin (dwie procedury „Niebieskiej Karty’ kontynuowane w 2022r.)
- 1 formularz „Niebieska Karta- A” sporządzony został przez Oświatę
- 6 formularzy „Niebieska Karta – A” sporządzonych zostało przez Policję w 2023r.;
- 2 formularze „Niebieska Karta – A” sporządzone zostały przez jednostkę pomocy społecznej w 2023r.;
- 10 formularzy „Niebieska Karta– C” w 2023 roku sporządził Zespół Interdyscyplinarny; Grupa Diagnostyczno- Pomocowa;
- 9 formularzy „Niebieska Karta– D” w 2023 roku sporządził Zespół Interdyscyplinarny, Grupa Diagnostyczno- Pomocowa.
ZI skierował 4 osoby, wobec których istniało podejrzenie, że stosują przemoc domową do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Dzierzążni w przedmiocie uzależnienia od alkoholu.
Efekty działań Zespołu:
- 4 osoby objęto pomocą w formie poradnictwa psychologicznego w Urzędzie Gminy Dzierzążnia;
- 4 osoby objęto pomocą pedagogiczną;
- 3 osoby skorzystały z poradnictwa prawnego;
- 8 osób objęto poradnictwem socjalnym
- 1 rodzina objęta jest pomocą w formie asystenta rodziny
- 1 osoba skorzystała z poradnictwa medycznego
- W wyniku prowadzonych działań 9 procedur „Niebieska Karta- A” zostało zakończonych w 2023 roku na skutek:
- 5 procedur „Niebieska Karta– A” zostało zakończonych z uwagi na ustanie przemocy domowej.
- 4 procedury, Niebieska Karta -A” zostały zakończone z uwagi na brak zasadności podejmowania działań.
Pan Krzysztof Zimny wrócił na salę
Należy podkreślić, iż działania podejmowane przez Zespół są spójne z programem przeciwdziałania przemocy w rodzinie na szczeblu krajowym i wojewódzkim oraz stanowią realizację naszego lokalnego programu:, Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy Domowej oraz Ochrony Ofiar Przemocy Domowej na terenie Gminy Dzierzążnia na lata 2023-2028”.
Ad. 13. Przedstawienie Oceny Zasobów Pomocy Społecznej za 2023 rok
Przewodniczący Rady Gminy Pan Mariusz Wróblewski: Przechodzimy do realizacji punktu 13 porządku obrad. Proszę o zabranie głosu Panią Kierownik GOPS Katarzynę Najechalską.
Kierownik GOPS Katarzyna Najechalska:
Ocena zasobów pomocy społecznej za 2023 rok ukazuje lokalną sytuację społeczno – demograficzną wraz z problemami i potrzebami mieszkańców gminy Dzierzążnia. Do zagadnień tych należy wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych i umożliwienie im przezwyciężenia trudnych sytuacji, których nie są w stanie pokonać we własnym zakresie.
- Dokonana ocena zasobów pomocy społecznej dowodzi, że działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dzierzążni przynosi zamierzone efekty.
- Wielkość zasobów pomocy społecznej oraz stopień realizacji zadań, biorąc pod uwagę ekonomię sił i środków należy uznać za dobry.
- Ocena zasobów pomocy społecznej, przedstawiona w prezentowanym kształcie odzwierciedla w sposób analityczny i graficzny wyniki poszczególnych działań. Rzeczywiste potrzeby i efekty będą podlegały określonym ewaluacjom i weryfikacjom, niewątpliwy wpływ na to mieć będą także problemy i działania podejmowane w zakresie polityki rynku pracy, ochrony zdrowia, polityki mieszkaniowej i oświatowej a także sytuacja demograficzna.
- Problemy związane z ubóstwem, bezrobociem, niepełnosprawnością, długotrwałą chorobą, bezradnością rodzin w sprawach opiekuńczo - wychowawczych są ze sobą powiązane i często występują łącznie.
- Skala występujących problemów wskazuje na konieczność zapewnienia w dalszym ciągu znacznych nakładów i środków finansowych na realizację nałożonych ustawowo zadań na gminę - powiat, pomimo ciągłego wdrażania różnorodnych działań mających na celu zminimalizowanie występowania poszczególnych zjawisk.
- Należy zwiększyć społeczne zaangażowanie mieszkańców Gminy we wszystkich obszarach życia społecznego oraz promować i stwarzać warunki dla systematycznego i trwałego rozwoju wolontariatu.
- Rozwój i intensyfikacja działań nakierowanych na aktywizację klientów – integrację społeczną i zawodową osób nieaktywnych zawodowo i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym. Szczególnie zagrożone są osoby niepełnosprawne i przewlekle chore, osoby o niskim poziomie wykształcenia, osoby bezrobotne, uzależnione, opuszczające zakład karny, mające problemy ze zdrowiem psychicznym. Gmina powinna wspierać w większym zakresie osoby pozostające bez zatrudnienia. Dla ograniczenia obszarów ubóstwa wskazany jest rozwój form zatrudnienia takich jak: prace społecznie użyteczne, interwencyjne czy roboty publiczne.
- Złożoność różnorodnych potrzeb społecznych przedstawionych w ocenie, między innymi kwestia bezrobocia pozostająca w ścisłym związku z poziomem życia.
- Zwiększenie środków finansowych na usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz na opłacanie pobytu osób w domach pomocy społecznej. Z analizy danych wynika, że z roku na rok w Gminie Dzierzążnia będzie ulegała zmniejszeniu liczba mieszkańców, pogorszy się struktura wiekowa i nastąpi wzrost wielkości populacji ludności w wieku poprodukcyjnym. Takie prognozy ukierunkowują cele strategiczne w pomocy społecznej na szeroko rozumianą pomoc osobom w podeszłym wieku, a przede wszystkim zabezpieczenia środków finansowych na utrzymanie osób starszych w domach pomocy społecznej, zabezpieczenie usług opiekuńczych.
- Na podstawie przedstawionych w Ocenie danych wyłaniają się zadania dot.: zabezpieczenia potrzeb w zakresie pomocy społecznej, szczególnie w odniesieniu do osób w podeszłym wieku, chorych, niepełnosprawnych poprzez: zwiększenie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, zintensyfikowania działań na rzecz rodziny- asystent rodziny zajmował się w 2023 roku - 9 rodzinami.
- W stosunku do rodzin wychowujących małoletnie dzieci, korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, zagrożonych wykluczeniem społecznym należałoby udzielać szeroko rozumianej pracy socjalnej ze szczególnym uwzględnieniem roli asystenta rodziny. Kontynuowanie zatrudnienia i rozwijanie form pracy asystentów rodziny w celu umożliwienia powrotu dzieci z pieczy zastępczej do rodziny biologicznej oraz zapobiegania odbieraniu dzieci z rodzin do pieczy zastępczej.
- Podejmowanie dalszych działań w kierunku profesjonalizacji kadry pomocy społecznej poprzez podnoszenie wykształcenia, udział w kursach, szkoleniach, a także umożliwienie pracownikom socjalnym udziału w superwizji celem zapewnienia wysokiej, jakości pomocy świadczonej na rzecz osób i rodzin wykazujących trudności w prawidłowym funkcjonowaniu w środowisku społecznym.
Ad. 14. Wolne wnioski i informacje
O zabranie głosu poprosił Pan Krzysztof Zimny
Pan Radny Krzysztof Zimny: Pytanie kieruję do Pana Wójta w zeszłym roku jesienią powstała w miejscowości Nowe Sarnowo siłownia zewnętrzna na mój wniosek do tej pory mieszkańcy nie mogą z niej korzystać, dlatego że znajduje się na gruncie przy strażnicy OSP w Nowym Sarnowie jest z reguły zamknięta, mieszkańcy nie mają dostępu do tej siłowni, kiedy Pan zamierza odgrodzić to i zrobić obiecane oddzielne wejście? Proszę podać konkretny termin.
Pan Wójt Adam Sobiecki: Tak wiem o tym, że to jest na terenie OSP i dzięki zgodzie strażaków. Wiem ile trzeba zrobić płotu, nie chciałbym rzucać datami.
Pan Radny Krzysztof Zimny: Nie, Proszę o podanie konkretnego terminu
Pan Wójt Adam Sobiecki: Muszę z Panią Skarbnik znaleźć środki. Roszczeń wobec gminy jest coraz więcej im więcej realizujemy tym więcej jest potrzeb. Mam ustalone z strażakami, że gmina zakupi materiał a oni pomogą wykonać płot oraz zrobić oddzielne wejście od drogi. Z informacji, jakie posiadam aczkolwiek osobiście tego nie sprawdzałem dostęp miał być.
Pan Radny Krzysztof Zimny: Tzn. Czasami jest Czasami go nie ma, przepraszam, ale w dalszym ciągu ja czekam na odpowiedź, ja chcę konkretny termin.
Pan Wójt Adam Sobiecki: Do 30 Lipca 2024 ogrodzenie i oddzielne wejście będzie wykonane.
Pan Radny Krzysztof Zimny: Dziękuję, przypilnuję tego. Druga sprawa skoro jesteśmy przy sporcie to temat boiska przy Szkole Podstawowej w Dzierzążni zastanawiam się jak można było dopuścić do sytuacji, kiedy to wykonawca wchodzi i psuje istniejące boisko i prawie na rok czasu zostawia bez reakcji. Nie widzi Pan w tym żadnego problemu? Nie można było wykonać najpierw boiska nowego żeby uczniowie mogli korzystać a dopiero remontować te obecne.
Pan Wójt Adam Sobiecki: Panie Radny na wszystkich etapach informowałem o działaniach był ogłoszony jeden przetarg na wykonanie remontu i budowy, firma podpisała umowę i ma termin wykonania bodajże do września tego roku. Postawiła płotki i zrobiła teren budowy i nie ma dyskusji. Nie byłem informowany o działaniach. Jeśli ktoś byłby na terenie nie odpowiada za niego Pani dyrektor tylko firma.
Pan Radny Krzysztof Zimny: Ale to w dalszym ciągu nie zmienia faktu, że odciął Pan prawie na rok dzieci od sportu. Powinien Pan tłumaczyć się rodzicom. W innych gminach takie obiekty jak boiska są robione priorytetowo. Przez prawie rok czasu nic się nie działo.
Pan Wójt Adam Sobiecki: Panie Radny dziękuję, że Pan obwinia mnie wadami wykonawcy. Ja to podpisuję, ja to przyjmuję na odpowiedzialność, czy wszyscy robimy idealnie, nie jestem zadowolony z wykonawcy, niestety najniższa cen robi swoje.
Pan Radny Krzysztof Zimny: Była podpisana umowa to Pan decydował o tym, kiedy oni wchodzą i w jakim zakresie robią, zrobili to samo ze stacją uzdatniania wody w Sarnowie, też zaczęli remont zepsuli i zostawili, jak przyszła zima i zaczęły się mrozy to zaczęli robić tynk strukturalny, to samo było w ośrodku zdrowia w Dzierzążni. Co będzie z tym po okresie gwarancji? Pan tego nie dopilnował, nie interesował się Pan tym.
Pan Wójt Adam Sobiecki: Interesowałem się, monitowałem Inspektor Nadzoru wiedział o tym, pisaliśmy pisma wykonawca realizował i udowadniał, że spełnione są wszystkie wymagania. Teraz jesteśmy na etapie odbiorów prace termo - modernizacyjne są wykonywane w formule zaprojektuj i wybuduj, czyli firma musi zrobić projekt i tak go wykonać.
Pan Radny Krzysztof Zimny: Tak ciągle się Pan tym zasłania – Zaprojektuj i wybuduj to Pan jest odpowiedzialny za rozwój sportu w naszej gminie Pan ponosi odpowiedzialność za wykonanie pewnych rzeczy. Obaj doskonale wiemy, że było pewne przyzwolenie na stacji uzdatniania wody. Dlatego złożyłem pismo do powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, ponieważ pewne rzeczy nie były wykonane zgodnie z dokumentacją projektową i Pan o tym wiedział.
Pan Wójt Adam Sobiecki: Powiem sytuacje tego typu to było na zasadzie Zaprojektuj i wybuduj oglądaliśmy budynek SUW byłem ja, Pan i wykonawca. Obiekt miał być pokryty blachą trapezową i miał być jeden spad, co się okazało? Okazało się, że mury pękają po analizie projektantów stwierdzono, że agregat prądotwórczy stał za blisko budynku. Został przeniesiony, bo my się do tego przyczyniliśmy, zostało to poprawione. Było ustalone, że ma być blacha trapezowa i jeden spad, co stwierdził wykonawca? Że zrobimy to porządnie i został wykonany dach kopertowy zaczęli odkrywać mur i okazało się, że są pęknięcia, cały budynek został obwieńcowany wzmocniony. Co będzie? W poniedziałek jestem wezwany do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego żeby się z tego tłumaczyć, i kierownik budowy też. Jeśli będzie coś nie tak Inspektor Nadzoru będzie wiedział gdzie skierować sprawę przeciwko mnie, były ustalenia na inwestycji razem z Panem, Pan widział, że nie prosta płaska jednospadowa trapezowa tylko, że robimy dach ładny kopertowy i to zostało wykonane i zostały wykonane podjazdy. Ja nie będę się wypowiadał za Inspektora Nadzoru Budowlanego i Nadzór Budowlany to czy zostały te fundamenty ocieplone czy nie odpowie na to kierownik budowy, ale to, o co byli poproszeni było wykonywane.
Pan Radny Krzysztof Zimny: Chyba niewłaściwie zrozumiał Pan pytanie ja nie mam pretensji, że inaczej został wykonany dach czy schody zostały wykonane, chodzi mi o to, że miała być izolacja fundamentów firma tego nie wykonała zalała opaskę i tyle a są to jakieś pieniążki dał Pan na to przyzwolenie.
Pan Wójt Adam Sobiecki: Jesteśmy na etapie odbiorów ja nie chcę tłumaczyć, dlaczego fundamenty były nieocieplone czekam na informację od Inspektora Nadzoru Budowlanego, jeśli stwierdzi, że zostało coś niezgodnie wykonane z przepisami to firma będzie poprawiała, ale musimy poczekać na to, co powie Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Pan Radny Krzysztof Zimny: Trzecia kwestia ostatnia już dziś ile podczas Pana kadencji wpłynęło wniosków w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na terenie gminy Dzierzążnia? Ile Pan zaopiniował pozytywnie i dlaczego i prosiłbym bym o odpowiedź w formie pisemnej w ustawowym terminie.
Pan Wójt Adam Sobiecki: Dobrze ustosunkujemy się do tego pisemnie musimy to sprawdzić. W woli przypomnienia państwo Radnym chce poinformować, że od 1 stycznia 2026 wszystkie gminy muszą mieć Nowy Ogólny Plan Zagospodarowania Przestrzennego.
Pani Radna Iwona Kawecka: Mam pytanie odnośnie drogi, która jest teraz wykonywana na Gumowie czy wjazdy będą utwardzone? Nie ukrywam, że coś mi się nie podoba, czemu jest piach a nie ma żwiru przed położeniem asfaltu. I czy będzie pobocze, bo jeśli zostanie ten piach to nie będzie możliwości wyjechania z działki.
Pan Wójt Adam Sobiecki: Pani Radna byłem wczoraj na inwestycji widziałem się z kierownikiem budowy. Z tego, co wiem to technologia budowy nie jest na piachu tylko jest grunt rodzimy jest stabilizacja tłuczniem, stabilizacja cementem i są 2 warstwy po 4 cm. Czy będą asfaltowe zjazdy? Nie pamiętam. Na pewno będą utwardzone pobocza kruszywem. Ludzie mają pretensje, po co kopane są rowy muszą być, ponieważ takie są przepisy prawa każda droga musi mieć odwodnienie. Bardzo bym prosił żeby zwrócić uwagę żeby nie orać rowów.
Pan Sołtys Krzysztof Olszewski: Chciałbym zapytać o drogę, która miała być wydzielona na działki. Czekam na drogę od 7 lat nie uważa Pan, że to trochę za długo?
Pan Wójt Adam Sobiecki: Panie Sołtysie odpowiadam Panu rozmawiałem z Państwem i ci Państwo nie wyrażają zgody na podpisanie aktu notarialnego.
Pan Sołtys Krzysztof Olszewski: Jak tak Może być skoro wszyscy złożyliśmy podpisy i wszyscy się zgodzili a teraz wycofują się z tego. Grunty miały być przekazane przez rolników nieodpłatnie. To te podpisy, które były złożone na wniosku i wszyscy zainteresowani się podpisali są nic nie warte?
Pan Wójt Adam Sobiecki: To nie ja przystępowałem do tego zadania tylko mój poprzednik, było to realizowane za poprzedniego Wójta i niedokończone, rozmawiałem z tym Państwem i oni powiedzieli nie może służebność przejazdu.
Pan Sołtys Krzysztof Olszewski: Ale to nie może być tak, że jest droga a jedna osoba się nie zgadza i reszta nie ma możliwości dojazdu do swojej działki.
Pan Wójt Adam Sobiecki: Tam nie ma miana drogi gminnej, tam jest wykupiona działka, od każdego była kupiona działka i jeśli będzie całość to będzie można zakwalifikować to, jako drogę gminną. Na chwilę obecną mam zakupione tylko działki.
Pan Sołtys Krzysztof Olszewski: Naraził Pan Gminę na niepotrzebne koszty.
Pan Wójt Adam Sobiecki: Jeśli ja narażam gminę na koszty to, co Pan powie na temat tych mieszkańców, którym musze teraz wytyczać drogi gminne i szukać własności nas wszystkich. To nie jest moja działka. Jeśli budowana będzie S10, czy ktoś będzie pytał, że będą przechodzić przez czyjś grunt. Każdy orze jak proszę żeby tego nie robić patrzą na mnie i mówią pokaż gdzie jest moje. Wydajemy coraz więcej pieniędzy na udowadnianie naszej własności. Jest sytuacja tego typu, że przekonywałem te osoby, żeby tego dokonać. My zrobiliśmy, co mogliśmy wyszacowana jest działka kwestia tylko zebrania dokumentów i pójścia do Notariusza.
Pan Radny Radosław Pawlak: Chciałem zapytać, bo mówił Pan o przydomowych oczyszczalniach ścieków, dlaczego 81 sztuk?
Pan Wójt Adam Sobiecki: Przez półtora roku zbieraliśmy zapisy, pokazały się środki na ten cel. Ministerstwo pozwoliło przesunąć środki z kanalizacji na przydomowe oczyszczalnie ścieków i rozpoczęliśmy procedurę na zasadzie zaprojektuj i wybuduj, ponieważ teraz są takie wymagania, że jeśli przydomowa oczyszczalnia będzie w danym miejscu muszą być wykonane dwa odwierty geologiczne z gpsem. Na te 81 sztuk został ogłoszony przetarg i zostało to wykonane. Po sytuacji z ankietami dot. Gospodarki ściekami zaczęły zgłaszać się kolejne osoby, które zapisujemy na listę rezerwowych. Wśród tych 81 sztuk może zdarzyć się tak, że u kogoś ze względu na ukształtowanie terenu nie będzie możliwe wykonanie oczyszczalni. Wtedy będziemy brać osoby z listy rezerwowej tak żeby było wykonane te 81 szt. Firma ma wejść i robić dokumentację projektową, bo same wykonanie oczyszczalni ścieków przydomowych to jest 1,5- 2 dni, ale sama dokumentacja to będzie trwało.
Pan Radny Radosław Pawlak: Proszę Państwa chciałem się zgłosić do radnych, sołtysów kół gospodyń wiejskich byliśmy wczoraj z Panem Wójtem u Księdza Proboszcza w Skołatowie na spotkaniu w sprawie dożynek Gminno-Parafialnych i ustaliliśmy termin na 25 sierpnia. Gospodarzem uroczystości będzie Dzierzążnia od krzyżówek w stronę Gumowa. Działają na naszym terenie KGW i dobrze by było żeby wzięły udział w tym wydarzeniu. 15 Lipca o godzinie 19:00 odbędzie się spotkanie z Proboszczem na temat tego wydarzenia. Zapraszam osoby zainteresowane.
Pani Radna Iwona Kawecka: Mam pytanie gdzie będą montowane te 4 lampy sieciowe?
Pan Wójt Adam Sobiecki: 4 lampy sieciowe będą montowane w Nowych Kucicach.
Pan Radny Krzysztof Zimny: A co z Lampą na zakręcie obok mojej posesji?
Pan Wójt Adam Sobiecki: Te ustalenia, które były podejmowane przez starą Radę będą realizowane.
Ad. 15. Zamknięcie obrad II Sesji Rady Gminy w Dzierzążni.
Po zamknięciu obrad Pan Radny Krzysztof Zimny podszedł do Sekretarz gminy Pani Moniki Konczewskiej i w ramach uzupełnienia swoich pytań i wniosków do Pana Wójta zwrócił się o przygotowanie kopii umów na boiska w Dzierzążni, aneksów do umów i pozwolenia na budowę. Pan Radny poinformował, że wnosi to ustnie do protokołu, nie będzie pisał odrębnego pisma, a na pytania do Wójta zadane w czasie sesji należy wziąć wyciąg z protokołu. Wobec powyższego Pani Sekretarz przyjęła wniosek o udzielenie informacji do protokołu.
Uchwały dostępne na stronie BIP, w Biurze Rady Gminy w Urzędzie Gminy w Dzierzążni.
Transmisja z sesji Rady Gminy w Dzierzążni dostępna jest w serwisie YouTube
Protokół sporządziła:
Renata Bartold-Podgórska
- Informację wprowawdził(a) do BIP: mgr Alina Bieglecka
- Data udostępnienia w BIP: 2024-05-13 11:15:49
- Informacja zaktualizowana przez: mgr Alina Bieglecka
- Data ostatniej aktualizacji: 2024-06-20 12:45:50
- Liczba odsłon: 206
- Historia dokumentu: